In een toelichting stelt Toll Group dat nog niet is aangetoond of hackers daadwerkelijk hebben proberen in te breken in het logistieke IT netwerk van het bedrijf. Het wijst er wel op dat diverse ‘klantenapplicaties’ door de sluiting voorlopig geen gebruik kunnen maken van een aantal systemen. Welke dat zijn, is niet nader gespecificeerd. Ook is onduidelijk wanneer alle systemen weer normaal functioneren.

Blijkens berichten in Business Insider liggen de IT-diensten van Toll in Australie, India en de Filipijnen plat. Zo zouden verladers in die landen geen gebruik kunnen maken van MyToll dat onder meer vrachtboekingen mogelijk maakt en ook de status van de zendingen op afstand checkt. Toll zou in die landen zijn overgeschakeld op manuele afhandeling.

Herstel

Toll zegt dat het eigen IT-team samen met een aantal mondiale cybersecurity experts de problemen ‘zo snel mogelijk’ wil oplossen. Het expeditiebedrijf wijst er tevens op dat er al ‘vooruitgang’ is geboekt bij het herstel van een aantal IT-systemen en klantenapplicaties.

‘Onze directe aandacht ligt bij het op een gecontroleerde en veilige manier weer online gaan’, aldus Toll. Het expeditiebedrijf biedt verder zijn excuses aan voor het eventuele ongemak van de ‘shutdown’ voor de klanten.

Japan Post

Toll Group is sinds 2015 eigendom van Japan Post. Het hoofdkantoor is gevestigd in het Australische Melbourne. De expediteur beschikt over zo’n twaalfhonderd filialen in vijftig landen en is onder meer actief op Schiphol en de Rotterdamse haven. Behalve expeditie is Toll actief in expresvervoer en contractlogistiek. De omzet lag afgelopen jaar op 6 miljard dollar.