De zakenbank is daarbij voorbij gegaan aan het feit dat de drie genoemde expeditiebedrijven niet in de etalage staan. De overname van Panalpina heeft echter laten zien dat ook bedrijven die lange tijd ‘not for sale’ waren, ook voor het grote geld kunnen vallen.

Overname-scenario

DB Schenker lijkt daarbij van het trio het meest te passen in een toekomstig overname-scenario. Geruchten over een mogelijke beursgang van de logistieke dochter van de Deutsche Bahn circuleren al enige tijd om de schuldenberg bij het Duitse spoorbedrijf af te bouwen.

Volgens de bank is het verder ‘plausibel’ dat de eigenaren eerder voor een verkoop gaan van DB Schenker dan kiezen voor een omslachtige beursgang. Daarbij zou een koop van de Duitse expediteur ‘DSV met afstand de grootste expediteur van de wereld maken’, aldus Berenberg. Qua omzet (17 miljard euro) is DB Schenker twee keer zo groot als Panalpina, ‘maar wij denken dat het mogelijk is voor DSV dit te verteren’, voegt de bank eraan toe. Daarnaast sluit de Duitse bank niet uit dat DSV slechts voor de werkmaatschappij landvervoer zal gaan bij DB Schenker. Die divisie is goed voor 40% van de omzet.

Familiebedrijf Hellmann Worldwide Logistics is volgens Berenberg ook interessant voor DSV ofschoon de bank eraan toevoegt dat het weinig ‘inzicht’ heeft of de familie bereid is te verkopen. Met een omzet van 3,2 miljard euro, 924.000 teu en 557.000 ton aan luchtvracht ‘past het ook goed’ bij DSV. Daarbij haalt Hellmann bijna een derde van de omzet uit het wegvervoer.

Kintetsu

Dachser heeft vergelijkbare voordelen als Hellmann. Ook hier is het de vraag of de familie wel wil verkopen. Damco en het Japanse Kintetsu worden door Berenberg ook nog genoemd in de studie, maar in het landvervoer voegen die bedrijven weinig toe aan het dienstenpakket van de Deense slokop.