Dat blijkt uit de presentatie van de financiële cijfers van DP-DHL, dat behalve in het het pakketvervoer, ook actief is in briefpost, expres, expeditie en contractlogistiek.

Het mooie bedrijfsresultaat is volgens diverse kenners enigszins vertekend, omdat de bedrijfswinst in het derde kwartaal van vorig jaar werd gedrukt door een enorme eenmalige voorziening van bijna 400 miljoen euro, om een reorganisatie bij de slecht draaiende pakketpostdivisie door te voeren.

Daarnaast had DP-DHL vorig jaar een groot aantal investeringen bij dochterbedrijf DHL Express in de boeken, waaronder in vastgoed en materiaal. Dat had destijds ook een negatief effect op de resultaten.

Luchtvracht

Ondanks die vertekening lag het ebit-resultaat bijna 10% hoger dan de analisten hadden verwacht. De hogere bedrijfswinst werd gerealiseerd door betere rendementen bij de meeste divisies. Alleen bij DHL Global Forwarding waren de financiële prestaties minder, bij een zwakke groei van de omzet (0,9%) naar 3,7 miljard euro.

Die mindere groei kwam vooral voor rekening van de afnemende luchtvrachtvolumes, die met 6,2% daalden in het derde kwartaal naar een totaal van 882.000 ton. Dat leverde een krimp in de luchtvrachtomzet op van 4,7%. De inkomsten uit de containervaart stegen daarentegen met 3,4% naar 917 miljoen euro bij een volume van 847.000 teu (+2,8%).

DHL Express

Contractlogistiek liet ook een toename van het bedrijfsresultaat zien van bijna 6% naar 162 miljoen euro bij een omzet van 3,3 miljard euro (+2,3%). DHL Express blijft nog steeds de grote ster binnen het verdienmodel van DP-DHL. De koerier zag de omzet stijgen met 8,7% naar 4,2 miljard euro door een volumegroei van bijna 6%.