In de laatste kwartaalcijfers zijn die van Panalpina, dat op 19 augustus officieel werd ingelijfd, deels verwerkt. Volgens DSV-topman Jens Bjørn Andersen is die integratie van de Zwitserse aanwinst goed van start gegaan en had het kwartaalresultaat nog hoger kunnen uitpakken als de mondiale conjunctuur niet was afgekoeld.

Vooral de luchtvrachtmarkt baart hem zorgen. Die liet over het derde kwartaal door de integratie van Panalpina een gigantische volumegroei zien van 63%, maar zonder die inbreng was er sprake van een afname van 6%. Bij het containervervoer was de toename in teu 41% door de komst van de Zwitsers in de cijfers. Zonder Panalpina was er sprake van een bescheiden toename van 7%.

Verwachting

Voor het hele boekjaar verwacht het Deense expeditieconcern een resultaat voor bijzondere posten van 883 miljoen euro. DSV denkt voor de aankoop en integratie van Panalpina dit jaar ongeveer 100 miljoen euro aan kosten te moeten maken, die als bijzondere post op het resultaat drukken.

Daar staan synergie-effecten tegenover. Die kunnen oplopen tot in totaal 308 miljoen euro in de jaren 2019, 2020 en 2021. Deze effecten werken dit jaar voor 5% mee in de totale kostenbesparing, voor 60% in 2020 en voor 35% in het jaar erna. De integratiekosten van Panalpina zullen ongeveer op hetzelfde bedrag uitkomen. Daarvan komt 30% ten laste van het huidige boekjaar.

Automotive

Van alle onderdelen zag vooral de divisie Air & Sea van DSV het bedrijfsresultaat sterk stijgen (van 361 miljoen naar 441 miljoen euro) over de eerste negen maanden van het boekjaar. Bij de divisies wegvervoer (131 miljoen euro) en contractlogistiek (90 miljoen) vielen de resultaatsverbeteringen eigenlijk tegen. De oorzaak daarvan was de geringe vraag uit de auto-industrie.