Dat zegt de grote Amerikaanse logistieke dienstverlener bij de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal, waarbij een resultaatverbetering (ebitda) van 23 miljoen dollar naar 438 miljoen werd afgewisseld met een omzetverlies van 190 miljoen naar 4,15 miljard.

Die daling schrijft het transportconcern vooral toe aan lagere tarieven in het wegvervoer en brokerage en het verlies van Amazon als grote klant. Ook was er sprake van een valutaverlies.

Kosten

Via een scherpe controle op de kosten en de winstmarge wist XPO ondanks het omzetverlies toch een beter resultaat te schrijven, aldus topman Bradley Jacobs. Daarbij zijn eenmalige reorganisatiekosten van 11 miljoen dollar even buiten beschouwing gelaten.

Die bezuinigingskoers wil het bedrijf de komende jaren versterkt voortzetten. Daarbij zal er vooral worden bespaard op de inkoop van groupage, de vrachtsales (via digitale verkoopkanalen als XPO Connect) en in de administratie.

Verder wil het aan de omzetkant meer ‘cross-selling’ in Europa gaan plegen. Dat moet onder meer gebeuren via ‘geavanceerde prijsanalyses’ voor de Europese verladers.xpo