Dat zegt de nieuwe bestuursvoorzitter Thomas Plenborg van het fusiebedrijf DSV Panalpina. ‘Als wij over 12 tot 18 maanden goed zijn opgeschoten met de integratie van Panalpina, zullen wij over verdere acquisities gaan praten’, zegt de topman. Hij wijst er in die context op dat de mondiale expeditiemarkt nog steeds sterk gefragmenteerd is en er voldoende ruimte is voor verdere consolidaties.

Volgens Plenborg richt DSV Panalpina zich daarbij vooral op het segment wegvervoer. Het zal daarbij eerder gaan om grote dan kleine overnames, voegt hij eraan toe. ‘Wij willen ons netwerk verder uitbouwen, ook in het beroepsgoederenvervoer over de weg.’ Analisten verwachten in deze sector vooral aankopen door DSV in de VS en Europa, maar noemen geen namen.

Het andere logistiek segment waar DSV Panalpina zich nog niet kan meten met de grote mondiale expediteurs zoals Kuehne + Nagel, DHL Global Forwarding en DB Schenker is de contractlogistiek, maar in de deze markt lijken de Denen voor­lopig pas op de plaats te maken.

Adempauze

Los van de fusie van Panalpina in het netwerk van DSV is er volgens Plenborg nog een andere reden waarom de Denen nog even wachten met biedingen op partijen in het wegvervoer. DSV is bezig om een compleet nieuw transportmanagementsysteem voor het landvervoer te introduceren in het bestaande netwerk. Dat moet eerst goed draaien voordat expansie van de activiteiten in het wegvervoer aantrekkelijk zijn, aldus de voorzitter.

De bestuurstop van DSV had eerder de aandeelhouders beloofd om na de kapitale aankoop van Panalpina (4,1 miljard euro) een adempauze in te lassen totdat de Zwitserse aanwinst goed geconsolideerd zou zijn binnen het nieuwe fusiebedrijf.

Verrassing

Dat de Denen daarvoor nauwelijks 1 tot 1,5 jaar nodig denken te hebben, is voor de buitenstaanders misschien een verrassing maar gezien de eerder grote acquisities van DSV (waaronder het Amerikaanse UTi) niet zo verwonderlijk. DSV weet als geen andere overnemende partij acquisities snel en winstgevend te integreren.

Deze strategie wil Plenborg, die amper twee weken geleden aan het roer is komen te staan bij DSV Panalpina, voortzetten. ‘Wij hebben geen plannen om ons beleid te veranderen. Wij moeten blijven doen waar wij in het verleden altijd goed in zijn geweest.’