Dat zegt Tobias Bartz, directeur zee- en luchtvracht bij Rhenus Logistics. In Mexico is Rhenus nog niet actief, terwijl het in de VS gaat om een uitbouw van het bestaande netwerk met vestigingen in Los Angeles en Atlanta.

Geen partners meer

Rhenus Logistics is sinds 2017 bezig om een eigen mondiaal netwerk op te zetten in de lucht- en zeevracht. Daarmee wil het Duitse familiebedrijf minder afhankelijk worden van partners en agenten in de grote expeditiemarkten.

Daarom neemt Rhenus iedere twee maanden ergens in de wereld een expediteur over. Vaak gaat het daarbij om kleine bedrijven. Zo werden vorig jaar onder meer het Braziliaanse Pirâmide Sea Air en het Ierse Avant Air & Sea overgenomen, terwijl dit jaar het Canadese Rodair-Gruppe en het Zuid-Afrikaanse World Net Logistics aan het Rhenus-netwerk werden toegevoegd.

Road Air

Volgens Bartz komen de overnames geografisch gezien niet uit de lucht vallen, maar wordt bij de koop vooral gekeken naar wereldwijde marktontwikkelingen en de vraag van de bestaande klanten.

Die twee eisen staan ook in een bedrijfsplan voor de ontwikkeling van Rhenus tot een mondiale speler in de lucht- en zeevracht. Het fundament werd daarbij ooit gelegd door de overname van de Nederlandse TMI-groep, met bekende merken als Road Air, Copex, KDS en Racon.

Omzet

Rhenus Logistics bezit nu in totaal 200 filialen in 58 landen. De omzet ligt nu op ruim 5 miljard euro. Door de acquisities in de laatste twee jaar is het personeelsbestand bij de divisie lucht- en zeevrachtexpeditie gegroeid van 2000 naar 5600 medewerkers.