Nu haalt Dachser slechts 2% van de jaarlijkse omzet (107 miljoen euro) uit de VS en dat is veel te laag voor de middenmotor in de mondiale expeditiesector, met 615.000 teu aan containervervoer en 320.000 ton luchtvracht per jaar (cijfers 2017).

In totaal had Dachser nu over 220 filialen in de wereld willen beschikken, maar dat zijn er slechts 170 geworden. Ook de omzetdoelstelling van 2,2 miljard euro is met 1,8 miljard euro niet gehaald. De topman geeft internationale marktomstandigheden hiervan de schuld. Tegelijkertijd speelt het familiebedrijf nooit volledig op de aanval, maar denkt eerder in kleine stapjes te groeien, waarbij de winstgevendheid vóór omzetgroei gaat.

Meer eigen vestigingen

Simon zet dit jaar voor de verder expansie in de lucht- en zeevrachtexpeditie wel in op meer eigen vestigingen in vijf landen: het Verenigd Koninkrijk, Italië, Japan, Australië en Nieuw-Zeeland. Dat moet gebeuren door zelf kantoren te openen of joint ventures aan te gaan met lokale partijen.

Dachser heeft verder de laatste tijd al naar geschikte overnamekandidaten gekeken in de VS, maar nog ‘niets passends gevonden’. Daarnaast noemt Simon de hoge vraagprijs voor expeditiebedrijven ronduit ‘grotesk’. Hij wil dan ook op eigen kracht kantoren openen in de VS, ofschoon daarmee de eigen groeidoelstellingen in deze grote expeditiemarkt nauwelijks gehaald kunnen worden.