Is Uber Freight al bij u op de koffie geweest?

Nee, ze hebben zich nog niet bij ons gemeld. Mochten ze lid willen worden en ze aan de criteria voldoen, zijn ze welkom. We moeten dergelijke toetreders omarmen en niet proberen weg te stoppen. De hele expeditiesector zit midden in een enorme digitaliseringsslag, we zouden wellicht kunnen leren van Uber Freight.

Welke invloed verwacht je dat Uber Freight gaat hebben op de Nederlandse expeditiemarkt?

Er zijn al diverse vergelijkbare platforms actief, zoals Teleroute en Transporeon. Ik denk niet dat zij de sector op zijn kop gaan zetten. Maar het is wel een enorm bedrijf met veel ontwikkelingskracht en geld dat ze in digitalisering kunnen stoppen. Maar op zich is het niet revolutionair omdat dergelijke platforms al bestaan.

De beurswaarde van Uber is nu zo’n 80 miljard dollar. Kunnen uw leden daar wel tegenop boksen?

Het klopt dat ze erg kapitaalkrachtig zijn. Maar hoeveel verlies maken ze per kwartaal? Ik vind het wel belangrijk dat er een level playing field is, zodat ze voldoen aan dezelfde eisen als wij op het gebied van veiligheid en omgang met werknemers. Want tijdens de introductie van UberPop in Nederland hebben ze diverse regels op het gebied van vergunningen aan hun laars gelapt. Ik weet zeker dat ze hebben geleerd van de ervaring met Uber Pop en zich met Uber Freight niet aan de randen van de wet gaan begeven. Overigens speelt dat in de expeditiemarkt veel minder dan in de vrachtmarkt. Daar heb je bijvoorbeeld te maken met veiligheidseisen en rij- en rusttijden voor chauffeurs.

Wat zijn regels waar ze op gecontroleerd zouden moeten worden om aan de wet te voldoen als expediteur?

Dat is lastig om in te schatten en afhankelijk van hun activiteiten. Als ze ladinginklaringen doen, speelt AEO een rol. En ze moeten gecertificeerde declaranten hebben bij internationaal transport. Mochten ze lid van Fenex willen worden, speelt bijvoorbeeld solvabiliteit een rol vanwege het Fenex-garantiefonds. Als een Fenex-lid failliet gaat terwijl hij nog vrachtpenningen moest betalen, kan het Fenex-garantiefonds in werking treden. Tenminste, als de verscheper de expediteur heeft betaald voor het vervoer, maar dat geld nooit bij de vervoerder terecht is gekomen. Het garantiefonds betaalt die vrachtpenningen dan, zodat de verscheper niet dubbel hoeft te betalen en zekerheid heeft dat hij de lading terugkrijgt. De leden staan dus garant voor elk ander lid. Dus als een Nederlandse vestiging drie maanden bestaat en fors verlies draait, zullen de leden daar niet snel garant voor willen staan. Verder mogen ze geen slechte reputatie hebben. Ondanks hun verleden met UberPop, zie ik op zich daar geen probleem. Verder is ervaren personeel een criterium en het, indien nodig, beschikken over de juiste vergunningen.

Zou de opkomst van Uber Freight of andere digitale expediteurs een disruptieve invloed op de markt kunnen hebben de komende tijd?

Een expediteur is een partij waar informatie in en uit gaat. Dat is de beste branche om te digitaliseren en te automatiseren. Wat dat betreft zijn er al jaren grotere initiatieven in de VS en Europa op het gebied van digitale expeditie. In de taxibranche was het inderdaad disruptive, maar in de expeditiesector houdt iedereen zich al jaren flink bezig met digitalisering.

Verwacht je dat ze net zo snel marktaandeel gaan veroveren als bij de taxibranche?

Dat betwijfel ik. In de taxibranche was het gebruiksgemak erg prettig omdat je toen opeens wist wanneer de taxi eraan kwam en je hoefde niet meer met cash te betalen. Dat zijn allemaal dingen die in de transportbranche al lang zo ingericht zijn. In de taxibranche was er op dat gebied dus veel meer toegevoegde waarde te leveren. Misschien zijn ze veel slimmer dan ik denk, maar ik denk dat het verschil tussen hen en de bestaande oplossingen in onze sector veel kleiner is dan toen in de taxibranche.

Uber Freight richt zich met name op zzp-truckchauffeurs en bedrijven met een kleine vloot. Is dat onderscheidend ten opzichte van de huidige markt?

De huidige platforms wijken daar niet erg vanaf. Uber is wel goed om het via een zeer gebruiksvriendelijke app af te handelen en betalingen zijn goed geregeld. Maar ik geloof best dat ze een uitdager worden van bestaande platforms, omdat ze wel goed zijn daarin vanwege hun schaalbaarheid. Zo zijn realtime tracking en laadadres-beoordeling best interessante zaken. Zeker voor de kleinere transporteurs en verladers. Ik kan me ook goed voorstellen dat een expediteur gebruikmaakt van Uber Freight in bepaalde gevallen. Maar de belangrijkste partij blijft degene die de lading heeft, die zal je voor je moeten winnen.

Roderick de la Houssaye.