Het boekjaar 2017/2018 wist de Australische logistieke groep, dat onder meer beschikt over expeditiefilialen in Rotterdam en op Schiphol, nog winstgevend af te sluiten (6,7 miljoen euro) na drie eerdere jaren aan oplopende verliezen.

Hogere inkoopkosten, stijgende brandstofkosten en een eenmalige reorganisatielast zorgden vorig jaar voor weer een negatief resultaat. Dat verlies had nog hoger kunnen uitvallen als Toll Forwarding niet vastgoed en materieel had afgestoten.

Concurrentie

Eigenaar Japan Post had al eerder laten weten dat de Toll Groep (Toll, JP Toll Logistics en Toll Express Japan) over het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar (april tot en met juni) een verlies had geleden van 24 miljoen Australische dollar, een verdrievoudiging van het verlies vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dat kwartaalverlies schreef het bedrijf toe aan de sterk toegenomen concurrentie in de mondiale logistiek waardoor het rendement binnen de expeditie sterk was gedaald.

Japan Post kocht Toll in 2015 voor een bedrag van 4 miljard euro, maar heeft op de waarde van die acquisitie al zo’n 3 miljard euro moeten afschrijven. Japan Post greep in 2017 hard in bij Toll en stelde een nieuwe directie aan. Dat leidde in 2017/2018 tot een herstel van de winstgevendheid door onder meer de verkoop van eigendommen.

Verkoop

Voor de Japanse overheid zijn de nieuwe verliezen bij Toll slecht nieuws. Tokio wil het meerderheidsbelang in het postbedrijf (57%) graag verkopen om de staatskas te spekken, maar voor een goede prijs is het wel zaak dat Toll weer zwarte cijfers schrijft.