Over dat tijdsbestek zegt DB Schenker samen met zeven andere gedupeerde bedrijven, waaronder K+N, BMW, Continental, Bosch en Fujitsu, een financiële schade van twee miljard euro te hebben geleden in Europa door het luchtvrachtkartel, waarin behalve Lufthansa Cargo ook KLM Cargo, Air France Cargo, Martinair en Cargolux participeerden. Boven die som komt nog een bedrag van 900 miljoen euro aan misgelopen rente-inkomsten.

1,76 miljard euro

De afzonderlijke claim van DB Schenker tegen het luchtvrachtkartel lag op 1,76 miljard euro, waarbij een bedrag van 1,2 miljard compensatie was voor te veel betaalde toeslagen en het feit dat de luchtvaartmaatschappijen geen commissies hadden afgedragen aan de expediteur. Lufthansa noemde de hoogte van de claim in een eerste reactie ‘avontuurlijk’.

DB Schenker begon met de overige verladers in 2014 een rechtszaak in Keulen tegen het kartel van elf luchtvrachtvervoerders. Na eerder al een schikking te hebben getroffen met enkele vrachtmaatschappijen heeft ook hoofdrolspeler Lufthansa Cargo een deal gesloten met de Duitse expediteur, bevestigt DB Schenker.

Onderhandelingen

‘Na intensieve onderhandelingen hebben wij met Lufthansa een goede oplossing voor beide partijen gevonden’, heet het in een toelichting. Daarbij is de afkoopsom door de twee partijen niet bekendgemaakt, maar volgens de Duitse zakenkrant Handelsblatt zou het om een bedrag ‘van meer dan vijftig miljoen euro’ gaan. Volgens DB Schenker resteren nog zes luchtvaartmaatschappijen waartegen de expediteur momenteel procedeert.

De rechtszaak van DB Schenker werd in 2014 door topjurist Christopher Rother, hoofd mededingingszaken van de Deutsche Bahn, omschreven als een van de grootste civiele claimzaken van Europa. De dagvaarding van de logistieke dienstverlener telde alleen al zevenhonderd pagina’s, terwijl de omvangrijke bewijslast destijds in 54 dozen met een vrachtwagen moest worden aangevoerd naar de rechtbank in Keulen. De deal met Lufthansa en Swiss maakt de druk op andere grote partijen in het vrachtkartel groter om in de fraudezaak te schikken.

Volgens het Handelsblatt, dat zich beroept op informatie uit de branche, behoort Air France-KLM daar niet meer toe. Het luchtvaartconcern zou al anderhalf jaar geleden in alle stilte een schikking hebben getroffen met DB Schenker over de claim van rond de zestig miljoen dollar.

Klokkenluider

De Europese Commissie heeft het luchtvrachtkartel in 2017 al een geldboete opgelegd van 776 miljoen euro voor de prijsafspraken. Daarvan was bijna de helft (325 miljoen euro) bestemd voor Air France-KLM (inclusief Martinair). De Frans-Nederlandse luchtvaartgroep is destijds tegen de uitspraak in beroep gegaan. Lufthansa kreeg van Brussel geen forse geldboete opgelegd voor haar prominente rol in het kartel.

Als klokkenluider en belangrijke getuige wist de Duitse vrachtvervoerder immuniteit voor verdere strafvervolging te bedingen bij de Europese Commissie in ruil voor het overhandigen van de noodzakelijke bewijzen voor de prijsafspraken. Slechts in de civiele claimzaken stond Lufthansa met de andere leden van het kartel in de beklaagdenbank. Daarvan dienen er nog enkele in onder meer Nederland, waar in totaal zo’n duizend verladers wachten op een schikking.