Dat zei topman Frank Appel van de Duitse post-, pakket- en transportgigant bij de presentatie van de cijfers over het tweede kwartaal van het lopende boekjaar. Voor dit jaar heeft de directie de winstverwachting (ebit) verhoogd met 300 miljoen, naar een bandbreedte van 4 tot 4,3 miljard euro (was 3,7 miljard tot 4 miljard euro).

Verdere reorganisaties in onder meer de contractlogistiek, hogere post-en pakkettarieven, kostenbesparingen en de onstuimige groei in de e-commerce, waarvoor DHL aan het begin van dit jaar een aparte divisie heeft opgezet, bieden volgens Appel voldoende basis om optimistisch te zijn over de groei van het resultaat de komende jaren.

Analisten vragen zich echter af of de winstdoelstelling van 5 miljard volgend jaar niet te hoog is gegrepen. Zij verwachten eerder een bedrijfswinst van rond de 4,6 miljard euro voor 2020.

Luchtvracht

Ook DP-DHL zegt last te hebben van het dalende volume in onder meer de luchtvrachtexpeditie (-5,8%) in het tweede kwartaal, maar wijst er tevens op dat dit kan worden opgevangen door het grotere portfolio aan andere logistieke diensten in de markt.

Vooral het wegvervoer (DHL Freight) groeide sterk, terwijl het volume in de containervaart gelijk bleef. Daardoor zag de expeditiedivisie DHL Global Forwarding het bedrijfsresultaat (ebit) met ruim 18% stijgen naar 124 miljoen euro op een omzet van 3,8 miljard euro (+2,5%).

Contractlogistiek

Ook andere werkmaatschappijen onder de DHL-paraplu deden het over het tweede kwartaal goed. Zo wist DHL Express de bedrijfswinst licht te verhogen naar 521 miljoen euro bij een omzet van 4,2 miljard euro en kon het kwakkelende post- en pakketbedrijf (PeP) na een stevige reorganisatie dit voorjaar weer een stevige winstgroei van 10,5% melden.

Alleen de contractlogistiek (omzet 3,3 miljard euro) zag het bedrijfsresultaat afnemen van 128 naar 87 miljoen euro. Reden daarvoor is een kostbare reorganisatie in het Verenigd Koninkrijk, waardoor een voorziening is getroffen van 53 miljoen euro.

Totale omzet

De totale omzet over het tweede kwartaal van DHL nam door de goede prestatie van de meeste divisies toe met 3% naar 15,5 miljard euro, terwijl het bedrijfsresultaat (769 miljoen euro) met 2,9% steeg. Daarmee verraste het concern de meeste beursanalisten positief. Die hadden ingezet op een bedrijfsresultaat van 729 miljoen euro over het tweede kwartaal.