Wat is je elevator pitch in één zin?

‘Cogoport is een marktplaats voor mkb-verladers en biedt de innovatie en het gereedschap die zij nodig hebben om hun wereldwijde supply chain te organiseren. Dus één digitale klantervaring voor meerdere vervoerders, expediteurs en logistieke dienstverleners.’

Welk probleem los je daarmee eigenlijk op?

‘Het gebrek aan toegang dat mkb-bedrijven hebben tot technologie en innovatie om hun lading op de meest efficiënte en transparante manier te regelen. De rederijen verliezen geld, ondanks dat ze al maximaal geconsolideerd zijn. Dat is slecht voor de hele markt, want zij zijn degenen met de schepen. De expediteur springt in een gat door de service te leveren die een rederij vaak niet geeft aan haar klanten. Toch krijgen verladers nog altijd vaak niet de service die ze verdienen. Althans, de grote verladers betalen minder en krijgen best goede service. Maar de mkb-verladers niet, zij betalen eigenlijk te veel omdat ze niet zoveel inkoopkracht hebben. Daar zien wij kansen, want logistiek is een spel van volumes. Daar springen wij op in; we geven mkb-verladers inkoopkracht en systemen om hun logistiek te managen. We creëren een gezamenlijke marktplaats en de technologie voor hen, want met 100 mkb’ers heb je ook de inkoopkracht van een groot bedrijf.’

Waarin onderscheid je je van de bestaande e-forwarders?

‘Alle expediteurs zullen zich binnenkort presenteren als e-forwarder. Maar de werkzaamheden blijven hetzelfde; tussenpersonen zonder schepen die transport regelen. Toch is er nog altijd veel handmatig werk, verborgen informatie en verborgen kosten. We zijn geen e-forwarder, maar een marktplaats. We creëren een community met een technische oplossing, zodat alle marktpartijen op een efficiënte manier direct met elkaar kunnen samenwerken. Iedereen heeft een plaats in het platform.’

Dat doet een e-forwarder toch ook?

‘Er zijn inderdaad overeenkomsten, maar het business model is anders. Een e-forwarder is gewoon een expediteur. Zij hebben contracten met rederijen. Als er een klant komt, geven ze de beschikbaarheid die zij hebben. De klant weet misschien niet eens dat er nog meer mogelijkheden zijn waar hij gebruik van kan maken, die misschien wel gunstiger voor hem zijn. De klant weet soms niet eens welke rederij de expediteur inschakelt. Als hij wil vergelijken, moet hij misschien wel vijf expediteurs benaderen. Dan weet hij pas de gangbare marktprijs, schema’s en de services die daarbij geleverd worden. Bij ons kun je alles vergelijken in één minuut, van prijs tot service tot schema en vervolgens direct boeken. Zo willen we de markt transparant maken. Bovendien bespaart het heel veel tijd. Verder zijn we volledig neutraal en hanteren we geen exclusiviteitsdeals.’

Wat is het verdienmodel?

‘We rekenen een vaste prijs per geboekte container bovenop de transportkosten. Dat is ook anders dan een e-forwarder. Die toont zijn prijzen inclusief zijn marge. Het maakt voor onze fee dus niet uit hoe lang de afgelegde route is of hoe hoog de prijs. In ons systeem zie je vervolgens de status van het transport. Het dashboard is altijd hetzelfde, ongeacht welke transporteur je hebt ingeschakeld. Je hebt dus altijd dezelfde ervaring.’

Hoe komen de prijzen tot stand?

‘Rederijen en expediteurs kunnen direct in ons systeem hun tarieven uploaden. We zijn dus eigenlijk een soort Amazon.com, waarbij we als marktplaats fungeren voor talloze winkels. Als je graag met een bepaalde expediteur werkt op een bepaalde lane en hij is bij ons aangesloten, dan kan dat gewoon. Voordeel is dat je dan bij al je transporten dezelfde ervaring en hetzelfde systeem hebt. Je hoeft niet het dashboard van allerlei verschillende partijen te openen om de status te weten. In de praktijk geeft een rederij vaak een expediteur een betere prijs dan wanneer een verlader rechtstreeks een offerte opvraagt. Dat is historisch zo gegroeid, maar daarbij zijn de rederijen de échte klant een beetje vergeten en zijn ze afhankelijk geworden van die expediteurs. In ons platform wordt alles zichtbaar, de klant kan zelf kiezen. Er hoeft nergens over onderhandeld te worden. Uiteindelijk is dat veel gezonder voor de markt.’

Hoe is oprichter Purnendu Shekhar op het idee gekomen?

‘Ik heb eerder met hem samengewerkt bij Damco. Hij heeft daar en bij Maersk gewerkt als kapitein en in andere leidinggevende posities. Hij zag de grote verschillen in dienstverlening en prijs tussen grote verladers en mkb- bedrijven. Als er met een lading van een mkb-bedrijf iets misging, maakte het eigenlijk niemand wat uit. Maar als er met de lading van een grote partij iets misging, kwam iedereen in actie. Ze betalen voor dezelfde dienstverlening, maar krijgen niet dezelfde kwaliteit. In het systeem van Cogoport krijg je automatisch een notificatie als er ergens iets misgaat tijdens het transport. Het platform regelt verder alles. We doen ook de last-mile van het transport, administratie en douane-services. Alles op één plek, ongeacht hoeveel grote of kleine partijen er bij het transport betrokken zijn.’

Hoeveel startkapitaal heb je inmiddels opgehaald? Wie zijn de investeerders?

‘Accel Partners is de grootste investeerder. Dat is een durfkapitalist die investeert in techbedrijven. Over de hoogte van de investering doen wij geen uitspraken. De markt is enorm gedecentraliseerd. Er zijn alleen al in Duitsland 60.000 logistieke dienstverleners. Voor een b2b-techbedrijf zoals dat van ons zien zij daardoor enorme kansen.’

Wat zijn je toekomstplannen? Waar sta je over 2 jaar?

‘Het product wordt ontwikkeld in India, dat is ook de testmarkt van Cogoport. In Rotterdam fungeren we vooral als commerciële organisatie en operationeel. Over twee jaar willen we wereldwijd actief zijn in alle landen en ervoor gezorgd hebben dat ook mkb-bedrijven volledige controle over hun supply chain hebben.’

Wie zie je als concurrent?

‘Wij concurreren met bedrijfsmodellen van bestaande expediteurs. Maar niemand heeft hetzelfde businessmodel als wij. Vervoerders en expediteurs zijn onze klanten aan de aanbodzijde van de markt.’

Welke lessen heb je onderweg geleerd?

‘Grote verladers waren ook geïnteresseerd in ons platform en vroegen om wat aanpassingen om het voor hen nog beter geschikt te maken. Maar we willen blijven focussen op de mkb-bedrijven. Dat is een keuze, daar staan we voor. Maar we hadden niet verwacht dat het vinden van die mkb-bedrijven zo moeilijk zou zijn. Zij zijn minder zichtbaar en vindbaar dan de grote verladers. Het aansluiten van die mkb-partijen, daar ligt nu onze grootste uitdaging. Zodra we die verbinding hebben, zal onze toegevoegde waarde zichtbaar zijn.’

Bedrijfsnaam: Cogoport
Oprichtingsdatum platform: februari 2017
Aantal werknemers: 400, waarvan 6 in Rotterdam
Volume: 10.000 containers per maand
Gedane investering: doen we geen uitspraken over

Uw start-up ook in deze rubriek?

Wilt u ook met uw logistieke start-up in aanmerking komen voor de Start-up Monitor? Stuur dan een e-mail naar: bart.pals@nieuwsbladtransport.nl