‘Prestatie en winstgevendheid in de expeditie hangt af van capaciteit, beschikbaarheid, inkoopprijzen, operationele efficiëntie op routes, prijs en veerkracht bij disrupties in de supply chain. Platformen bieden uitkomst op al die terreinen’, zegt hij in een interview met Lloyds.

Overigens is Lehmacher hierin niet helemaal onafhankelijk. Hij heeft onlangs geïnvesteerd in Quicargo en is eveneens toegetreden tot de Raad van Advies van het platform om hen te helpen bij de groei.

Artificial Intelligence

Als voorbeeld noemt hij de mogelijkheid van platforms om gebruik te maken van artificial intelligence, big data, voorspellingen en marktinzichten om zo vraag en aanbod op elkaar af te stemmen, in te spelen op veranderingen of dynamische prijzen te hanteren.

Volgens Lehmacher zit het grootste gevaar voor expediteurs erin dat ze helemaal geen zaken doen met de online platforms. ‘De winst bij forwarding zit hem met name in efficiënties. En digitalisering is de sleutel om daarbij het volgende niveau te bereiken.’

Interne platforms

Hij waarschuwt ervoor dat expediteurs niet allemaal hun eigen interne platforms zouden moeten willen ontwikkelen. ‘Grote expediteurs zouden dergelijke systemen kunnen implementeren, maar ik kan me niet voorstellen dat zij het kunnen bouwen. Een betere manier is waarschijnlijk om gebruik te maken van de functionaliteiten van platforms om het bestaande bedrijfsmodel te ondersteunen en te verbeteren.’

Er zijn diverse grote expediteurs die inmiddels hun eigen systemen hebben gelanceerd, om de digitale dienstverlening aan hun klanten flink te verbeteren. Of zelfs hun eigen digitale startups hebben gelanceerd. Volgens de oud-topman van het World Economic Form hebben de meeste expediteurs twee opties. Ze kunnen hun services aansluiten op de bestaande platforms of moeten hun eigen services tot platform omvormen.

Geen techbedrijven

‘Maar de kracht van expediteurs is het beheren van de goederenstromen, inclusief handling, transport, opslag en diverse ‘added value’ logistiek. Expediteurs zijn geen techbedrijven’, vindt Lehmacher. ‘Als zij hun eigen systemen bouwen zijn ze gewoon een extra marktplaats in een al erg volle markt.’ Het gaat volgens hem ook niet altijd over technologie, maar ook over bedrijfsfilosofie en ‘human capital’, die niet altijd geschikt zou zijn om een succesvolle marktplaats te lanceren. Het is volgens hem makkelijker om een markt van buiten dan van binnen fundamenteel te veranderen.

Hij zei eveneens dat degenen die proberen legacy-systemen aan te passen aan moderne platforms en digitale technologie, een zware strijd tegemoet gaan. ‘De huidige technologie worstelt om de diensten van gisteren te integreren. Traditionele software-leveranciers hebben hun supply chain-oplossingen gebouwd op bestaande systemen met eerder beschikbare middelen en talen, zoals elektronische gegevensuitwisseling (EDI), e-mails of zelfs telefoontjes. Maar tegenwoordig bieden applicatie-programmeerinterfaces (API’s, red.), cloud, kunstmatige intelligentie en app-gebaseerde oplossing snellere en betere uitwisselingen, meer serviceopties, gemak en hogere flexibiliteit.’

Nieuwe standaarden

De oud-topman van het World Economic Forum en investeerder in Quicargo adviseert bestaande expediteurs om samenwerking te zoeken met platforms en technologieleveranciers om hun producten en diensten volledig digitaal te kunnen aanbieden volgens de ‘nieuwe standaarden’.

Overigens zijn er in de sector ook geluiden te horen dat de dreiging van de ‘digitale’ expediteurs wel meevalt, omdat de meeste nieuwkomers nog altijd de juiste infrastructuur, processen en mensen nodig hebben om de vele vereiste fysieke stappen uit te voeren die nodig zijn bij het organiseren van transport.

Lees ook: