De rangorde over 2018 levert vanaf marktleider DHL Global (2,1 miljoen ton) tot aan plek 14 (Agility met 450.000 ton) geen verrassingen, maar een identieke rangschikking op als in 2017. Pas op plaats 15 meldt zich een nieuwe speler, de Chinese wholesaler Apex Logistics met een groei van 35%.

Het tonnage van 430.000 ton betekent een verdienstelijke positieverbetering van vier plekken ten koste van onder meer Yusen, Geodis en Dachser, die alle drie posities inleverden.

Crane

Het Chinese Kerry Logistics (310.000 ton) wist zich ook vier posities te verbeteren en kwam met een groei van 30% op plaats 16 terecht. De Amerikaanse expediteurs Crane (+20%), Pilot Freight (+4,5%) en nieuwkomer C.H. Robinson deden eveneens goede zaken op de lijst. De 25 expediteurs op de lijst zagen het totale volume groeien met 4.2% naar 16,7 miljoen ton. Dat is aanzienlijk minder dan de 11% uit 2017.

DHL Global bleef ondanks een verlies van 4,4% de overige concurrentie ver voor. De afname is hoofdzakelijk toe te schrijven aan het afstoten van enkele verlieslatende bulkcontracten.

Kuehne + Nagel

Kuehne + Nagel (+11%), de nummer twee op de lijst, was goed voor 1,74 miljoen ton, terwijl DB Schenker (1,3 miljoen ton) zich met een groei van 0,3% op plaats 3 wist te handhaven. Panalpina (1 miljoen ton) bleef met een toename van 4,3% weer buiten de top 3.

Het Deense DSV, de nieuwe eigenaar van Panalpina, wist het volume met 8,4% op te krikken naar 690.000 ton. De overname van Panalpina zorgt er dan ook voor dat de Denen straks zeker Schenker van de derde plek zullen stoten.

Tabel top 25 luchtvrachtexpeditie