Dat schrijft het Duitse transportvakblad Verkehrsrundschau met stelligheid. Het beroept zich op welingelichte ondernemerskringen in het goederenvervoer en spreekt zelf, met een slag om de arm, over ‘Spekulation’.

Maar zo speculatief is het verhaal niet. Zo zou de raad van toezicht van Deutsche Bahn, de raad van commissarissen dus en daarmee feitelijk de Duitse staat, al hebben besloten tot verkoop van Schenker, en trouwens ook van Arriva, een concernonderdeel dat voornamelijk in het buitenland personenvervoer verzorgt.

DB Schenker was vorig jaar goed voor ruim zeventien miljard euro omzet, een stijging van 3,8% in vergelijking met het jaar ervoor. Dat was meer dan een derde van de concernomzet van 44 miljard euro.

Schenker-Stinnes

De activiteiten in de landlogistiek en de zee- en luchtvrachtexpeditie van Schenker zijn goed winstgevend, met een operationele marge van 5%. Het bedrijf werd in 2002 overgenomen onder de naam Schenker-Stinnes.

Als bedrijfsonderdeel van Deutsche Bahn AG heeft het sindsdien stabiele resultaten behaald, terwijl het hele concern de resultaten zag afnemen en, mede wegens hoge en noodzakelijke investeringen in spoor en materieel, de schulden zag oplopen.

Op verkoop van Schenker en Arriva is onlangs aangedrongen door de Duitse rekenkamer. De opbrengst van Schenker alleen al zou de schuldenlast van het concern, die vorig jaar met een klein miljard opliepen tot 19,5 miljard euro, sterk kunnen verminderen.

Miljardeninvesteringen

De rekenkamer, het ‘Bundesrechnungshof’, vindt trouwens dat Deutsche Bahn, wier taak het is in Duitsland voor goed spoorvervoer voor personen en goederen te verzorgen en het spoorwegnet te beheren, zich principieel niet zou moeten bezighouden met branchevreemde activiteiten, zoals logistieke dienstverlening in algemene zin en zee- en luchtvrachtexpeditie.

DB is een staatsbedrijf. Het staat de komende jaren voor nieuwe, miljarden kostende, investeringsprojecten in spoorwegen en materieel. De Duitse staat zal daar de komende jaren fors aan moeten bijdragen. DB Netz wil de komende vijf jaar vijf miljard extra voor dit doel uittrekken.

De raad van bestuur van de onderneming heeft al besloten dat delen van Arriva, het in meer Europese landen actieve openbaar-vervoerbedrijf, in de verkoop gaan. Met de opbrengst daarvan kunnen investeringen in het Duitse spoor worden gefinancierd.

Wie wil Schenker kopen?

Mocht het ook tot verkoop van Schenker komen, dan komen voor hetzelfde doel vele miljarden beschikbaar. Wie bij de berekening van de overnamesom een vrij zuinige factor van vijf à zeven van het operationele resultaat loslaat, komt op een prijs van pakweg zeven miljard euro uit. Vermoedelijk zou de koper nog wel iets meer voor het totaal van Schenker op tafel moeten leggen. De teller kan ook op gemakkelijk tien miljard euro uitkomen.

Voor de meeste gegadigden is een dergelijk bedrag niet gemakkelijk op te brengen. DSV bijvoorbeeld heeft de grenzen aan zijn financiering al opgezocht met de contante betaling van de overnameprijs voor Panalpina. XPO zou een kanshebber kunnen zijn. Dit Amerikaanse concern, dat een paar jaar geleden onder meer Norbert Dentressangle overnam, zal zeker geïnteresseerd zijn in de vestigingen van Schenker in Noord-Amerika en Europa. In totaal telt Schenker wereldwijd tweeduizend vestigingen, waar bijna tachtigduizend mensen werken.

Kuehne + Nagel

Als de Duitse staat, als enige aandeelhouder in DB Schenker, werkelijk besluit tot verkoop van deze divisie, zijn er ook andere scenario’s denkbaar. Zo kunnen het landvervoer en de expeditie elk afzonderlijk in de etalage worden gezet. Het kan ook komen tot een beursintroductie van Schenker, bijvoorbeeld in Frankfurt en aan de effectenbeurs van New York.

Deutsche Bahn zelf probeerde begin deze eeuw voor een deel staatsbedrijf-af te worden en een deel van de aandelen in de openbare handel te brengen. Dat plan mislukte echter door een plotselinge verslechtering van het beursklimaat.

Op de loer zit Kuehne+Nagel, op het eigen hoofdkantoor in Zwitserland. Het concern hield zich muisstil toen de overnameslag om Panalpina woedde. Geen interesse, klonk het in Schindellegi. Dat zou nu wel eens anders kunnen worden. In elk geval zullen de Zwitsers niet ongenegen zijn de ‘fette Brökchen’ van Schenker over te nemen. Aan geld daarvoor ontbreekt het niet.