De ebit (winst voor rente en belastingen) kwam over de eerste drie maanden uit op 28,1 miljoen Zwitserse frank (24,6 miljoen euro, tegen huidige wisselkoersen). Vorig jaar bedroeg deze financiële indicator 24,4 miljoen frank.

Omzet

Ook de omzet pluste tussen begin januari en eind maart en bedroeg 1,485 miljard frank (1,301 miljard euro, tegen huidige wisselkoersen). Dat was vorig jaar nog 1,414 miljard frank. Ook de geconsolideerde winst en de ebitda waren hoger dan in het eerste kwartaal van vorig jaar, met een stijging van respectievelijk 16 en 6%. De brutowinst daalde echter, met 3%.

Het volume van de luchtvracht steeg in het eerste kwartaal met 8%, terwijl de brutowinst juist daalde. Ook in de zeevrachtdivisie zag Panalpina zijn brutowinst dalen. In tegenstelling tot luchtvracht ging deze daling bij zeevracht wél gepaard met een afname van het volume. De brutowinst van de logistieke tak daalde ook, met 2%.

Overname DSV

Half januari werd bekend dat de Deense expediteur DSV haar oog had laten vallen op de Zwitserse branchegenoot. Het management van Panalpina en de dominante aandeelhouder Ernst Göhner Stiftung zagen er beide weinig in. Ook andere aandeelhouders roerden zich, maar waren juist voorstander van de deal.

Gedurende enkele maanden was het onzeker of Panalpina zelfstandig zou blijven. Slotsom van enkele maanden touwtrekken: de Zwitsers moeten het onderspit delven en worden opgeslokt door de veelvraat uit het Deense Hedehusene. DSV betaalt ruim vier miljard euro voor de overname.

Toekomst

Over de toekomst kan CEO Stefan Karlen weinig melden. ‘Sinds de overname door DSV zijn de omstandigheden veranderd. Om een outlook te geven is daardoor niet alleen moeilijker dan ooit, de mogelijkheden hiertoe worden ook beperkt door juridische verplichtingen.’ Wel wijst de topman op het feit dat Panalpina nieuwe omzet heeft weten binnen te slepen en dat het bedrijf vastbesloten is om dat in de komende weken en maanden te blijven doen.