Daarmee komt de Zwitserse expediteur voor een bedrag van 4,1 miljard euro in handen van de Denen. Andersen zegt in een eerste reactie voor analisten ‘blij en trots’ te zijn dat Panalpina na een biedingsstrijd van bijna drie maanden kon worden overgenomen in wat hij een krachtenbundeling noemt.

Luchtvracht

De focus van Andersen lag bij de overname onder meer op de grote luchtvrachtpositie van Panalpina en de eigen vrachtvloot (B747-8F’s) die de Zwitserse expediteur chartert. In totaal verdubbelt het vrachtvolume van DSV door de acquisitie naar anderhalf miljoen ton.

Op digitaal gebied moet tussen de twee bedrijven in een fusie nog enige sloop- en bouwwerk worden verricht, zegt Andersen. Hij wijst er onder meer op dat de twee expediteurs ‘over grote en belangrijke IT-platformen’ beschikken en er nog een evaluaties zal gebeuren welke systemen ‘het best geschikt zijn’ voor de verschillende logistieke diensten. ‘Wat wij niet willen, is systemen die elkaar overlappen. Dat zou niet goed zijn.’

Bedrijfsresultaat

Analist David Kerstens van Jefferies Equity Research meldt dat Panalpina 14% aan het bedrijfsresultaat van DSV zal bijdragen en rond de 50% aan de omzet van de Deense expediteur. Dat komt totaal straks neer op ongeveer 17 miljard euro.

Luchtvracht is met een percentage van 33% straks de grootste bron van inkomsten bij DSV Panalpina, terwijl de opbrengsten uit containervaart (27%) en wegvervoer (26%) laten zien dat de meeste activiteiten in balans zijn. Alleen contractlogistiek is met een omzetbijdrage van 14% niet zo goed vertegenwoordigd binnen het toekomstig fusiebedrijf.

Winstmarge verhogen

Andersen wil de winstmarge van Panalpina binnen twee tot drie jaar verhogen van 2 naar 7,5%. Dat denkt de topman naast de consolidatie van netwerken, vestigingen, administratie en IT te bereiken via een beter gebruik van het gemeenschappelijk verkoopapparaat.

Lees ook: