Grootaandeelhouder Ernst Goehner Stiftung (46%) is daarmee uiteindelijk gezwicht voor het premium van ruim 15% op de initiële overnameprijs (170 frank per aandeel) van de Denen en de druk van de minderheidsaandeelhouders Cevian Capital (12,3%) en Artisan Partners (9,9%). Deze fondsen waren grote voorstanders van een verkoop van de grote Zwitserse expediteur aan DSV.

Nummer vier

In totaal hebben zich met de drie partijen bijna 70% van de aandeelhouders achter het laatste overnamebod van DSV geschaard. De Deense expediteur wordt met de acquisitie binnen de mondiale lucht- en zeevrachtmarkt de vierde expediteur en moet straks alleen DHL Global, Kuehne+Nagel en DB Schenker voor laten gaan.

Daarmee is een verdere stap gezet in de consolidatie in de top van de mondiale expeditiemarkt, waar de twintig grootste speler een marktaandeel van rond de 30 tot 33% hebben. Deze versnippering opent volgens analisten de weg voor verdere acquisities en samenwerkingsverbanden voor partijen die op zoek zijn schaalgrootte en een hogere winstgevendheid.

Overnamekandidaten

Nadat eerder Ceva Logistics werd opgekocht door de Franse rederij CMA CGM en nu ook Panalpina wordt opgeslokt, kijken analisten nu naar het grote Duitse Schenker en het Amerikaanse XPO Logistics als mogelijke overnamekandidaten.

Ook CH Robinson en Expeditors komen steevast voor in het lijstje van potentiële acquisities in de markt. Intussen kijkt het Duitse familiebedrijf Rhenus juist naar de onderkant van de markt en koopt de laatste tijd landelijke partijen op in onder meer Canada en Zuid-Afrika.

Hoofdprijs

DSV bood op 15 januari bij het eerste bod een bedrag van 170 frank per aandeel Panalpina. Dat werd na een eerste afwijzing door de directie van de Zwitserse expediteur amper een maand later verhoogd naar 180 frank, toen Panalpina tevens aankondigde een samenwerking met het Koeweitse Agility te onderzoeken.

Uiteindelijk betaalt de Deense expediteur bijna 195,8 frank voor elk aandeel Panalpina. Daarmee was de logistiek dienstverlener bereid een hoofdprijs te betalen nadat het eind vorig jaar de biedingsstrijd rond Ceva verloor.

Marge

Een tweede nederlaag was voor de Deense directeur Jens Bjorn Andersen, de architect achter de opkoopstrategie van DSV, geen optie, lijkt het. Ruim drie jaar geleden wist hij met succes het kwakkelende Amerikaanse UTi over te nemen en binnen een jaar winstgevend te integreren.

Hij wil Panalpina, dat binnen de mondiale top tien behoort tot de minst renderende expediteurs (winstmarge 2%), binnen twee tot drie jaar geheel laten fuseren met het Deense concern en op het winstniveau van DSV (marge 7%) brengen. Andersen verwacht daarbij geen oppositie van de mededingingsautoriteiten.

Lees de eerdere berichtgeving van Nieuwsblad Transport over het overnamegevecht tussen DSV en Panalpina: