Ook een mogelijke overname van Panalpina door het Deense DSV zal daar weinig aan veranderen, stelt hij.

Schaalgrootte

DP DHL is zelf, ondanks een dalende winst vorig jaar (-15%) niet geïnteresseerd om meer schaalgrootte en omzet te kopen in de expeditiesector via acquisities. Binnen de groep zelf, waar logistiek, expeditie en expresvervoer afzonderlijke werkmaatschappijen zijn, is nog voldoende ruimte om autonoom sterk te groeien, vindt hij.

Wel blijft de Duitse logistieke reus op digitaal gebied een achterstand hebben op de start-ups als het Amerikaanse Flexport, dat sterk leunt op digitale logistieke oplossingen. Een inhaalslag wil Appel daar voorlopig niet maken door bijvoorbeeld Flexport of een vergelijkbaar bedrijf over te nemen. ‘De prijs van deze bedrijven is door de recente waarderingen veel te hoog’, onderstreept de topman.

Afboeking

Analisten waarderen Flexport op een marktwaarde van drie miljard dollar, na een recente kapitaalinjectie van een miljard. Dat heeft Appel er niet voor over. Daarom wil hij ‘software nu liever zelf ontwikkelen’, ondanks het feit dat enkele jaren geleden vierhonderd miljoen euro moest worden afgeschreven op een mislukt IT-project. De DHL-voorman voegt wel toe dat dit ‘niet betekent dat we in de toekomst niet van mening kunnen veranderen’.