Vooral de zogeheten PeP-divisie (Post, E-commerce, Parcel) deed het met een dramatische afname van het bedrijfsresultaat van 1,5 miljard naar 656 miljoen euro financieel bijzonder slecht vergeleken met 2017. De reductie is vooral toe te schrijven aan de stijgende kosten binnen de divisie, waar de directie nog steeds geen controle op schijnt te hebben.

De stijging van het pakketvolume en omzet (+7%) leveren daardoor geen betere cijfers op. Via investeringen in de productiviteit (150 miljoen euro) en reorganisatie (500 miljoen euro) probeert de directie nu de uit de pan rijzende kosten te beteugelen.

Tariefverhoging

Een tariefverhoging in het pakketvervoer om de hoge kosten te bezweren, sluit DP-DHL voorlopig uit. Dit in tegenstelling tot de concurrentie, waar DPD en Hermes al enige tijd zinspelen op prijsverhogingen om de vloedgolf aan pakketen en retourzendingen uit het webwinkelen winstgevend te houden.

Topman Frank Appel van DP-DHL sprak terugblikkend naar de financiële pakketprestaties van een ‘uitdagend jaar’, maar wees er tevens op dat alle bijgestelde winstdoelstellingen uit juni 2018 zijn gehaald.

Als stip op de horizon blijft de bestuurder voor 2020 een bedrijfsresultaat van maar liefst 5 miljard euro voorspiegelen aan de financiële markt, terwijl hij voor dit jaar de bandbreedte van 3,9 miljard tot 4,3 miljard euro in het vizier houdt.

Oogappel

Oogappel DHL Express (internationaal 24-uursbestellingen) wist de stijgende omzet van 7,3% naar 16,1 miljard euro wel om te zetten in meer winst. Daar steeg het ebit-resultaat met maar liefst 12,7% naar 2 miljard euro. De relatief kleine expresdivisie is daarmee goed voor bijna 65% van het totale bedrijfsresultaat van de Duitse post-, expres- en vrachtgigant.

Expeditiedochter DHL Global Forwarding wist de omzet met 3,4% te verhogen naar 15 miljard euro, terwijl de divisie logistiek door de verkoop van Williams Lea Tag en negatieve valuta-effecten met 13,4 miljard euro een omzetverlies van 800 miljoen leed vergeleken met 2017.