Dat blijkt uit het donderdagochtend gepresenteerde jaarverslag van het Zwitserse bedrijf, dat onderwerp is van een overnamepoging door zijn Deense branchegenoot DSV. Die bracht twee weken geleden een ‘indicatief’ bod uit, dat Panalpina waardeert op 4,2 miljard frank (3,7 miljard euro).

Record luchtvracht

Topman Stefan Karlen toont zich in het jaarbericht tevreden over de vorig jaar behaalde resultaten. Hij spreekt van een ‘over het algemeen sterk 2018, in een zeer dynamische marktomgeving’. Daarnaast wijst hij erop dat het luchtvrachtvolume dankzij een groei van 4% voor het eerst boven de een miljoen ton is uitgekomen (1,04 miljoen ton).

‘Dat bevestigt onze status als een van ‘s wereld belangrijkste spelers in de luchtvrachtsector’, aldus Karlen. Desondanks daalde het resultaat (ebit) van de luchtvrachtdivisie licht, van 110 tot 108 miljoen frank. Reden daarvan is dat het bedrijf de gestegen inkoopkosten niet volledig aan zijn klanten heeft kunnen doorberekenen. De divisie logistiek haalde met een ebit van bijna twaalf miljoen het beste resultaat ooit.

Zeevracht

Het zeevrachtvervoer daalde licht, met 2% tot 1,48 miljoen teu. De gemiddelde brutowinst per container steeg met 7% to 301 frank, waardoor de totale brutowinst toenam tot 446 miljoen frank. Maar door een ‘ebit-verlies’ in het eerste kwartaal  resteerde uiteindelijk een negatief resultaat (ebit) van een kleine twee miljoen frank. Vorig jaar was dat een verlies van vijftien miljoen.

Karlen wil in 2019 de klantgerichtheid verder vergroten. Hoogtepunt daarin moet de introductie worden van een nieuw boekingsportaal, ‘die het aanbod op een moderne en boeiende manier volledig digitaliseert’. Over de Deense avances, en de machtsstrijd tussen de grootaandeelhouders Cevian Capital en de Ernst Göhner Foundation om de zeggenschap over Panalpina, zwijgt hij in alle talen.