Speculaties deden enige maanden de ronde dat Maersk bezig was met een sterfhuisconstructie door de winstgevende onderdelen van de expediteur onder te brengen bij het moederbedrijf.

Diverse analisten wezen ook op een alternatief scenario: Maersk zou de resterende expeditie-activiteiten, waarbij het vooral ging om het sterke Aziatisch netwerk, nog wat oppoetsen om ze dan in de etalage te zetten. Een mogelijke koper zou daarbij het eveneens Deense DSV zijn, dat sinds de mislukte pogingen om Ceva over te nemen zijn pijlen heeft gericht op het Zwitserse Panalpina.

Maersk heeft zelf de afgelopen maanden herhaald dat Damco ‘niet te koop is’, terwijl DSV zich nooit publiekelijk heeft uitgelaten over een koop van Damco, dat vergeleken met overnamekandidaten als Ceva en Panalpina toch wordt gezien als klein bier voor de grote Deense expediteur.

Nieuw hoofdkantoor

Langzaam lijkt nu ook de financiële markt ervan overtuigd dat een sterfhuisconstructie of overname van Damco niet langer een waarschijnlijk toekomstscenario is. Het bedrijf staat vier maanden na de reorganisatie stevig op eigen benen, heet het nu. Beursanalisten en experts in de expeditiemarkt geloven nu eerder dat het moederbedrijf het bedrijf als zelfstandige eenheid ‘op afstand’ binnen de groep wil laten voortbestaan.

In Den Haag wordt volgens bronnen in de vastgoedsector zelfs gezocht naar een nieuw mondiaal hoofdkantoor – Damco zit nu nog in een kantoorpand met Maersk Terminals – om die nieuwe zelfstandige rol te benadrukken.

Voordeel

Daarnaast heeft de herwonnen onafhankelijkheid het grote voordeel dat Damco zich geheel vrij van de grote containerrederij in de expeditiemarkt kan ontwikkelen. Die speelruimte had de expediteur enkele maanden geleden nog niet toen het bedrijf deels in dienst van Maersk logistieke taken moest opknappen. Die vrije rol moet voor veel van de 2.500 medewerkers van Damco als een bevrijding voelen.

Optimisme kunnen de managers van Damco verder putten uit het feit dat er met een redelijk platte organisatie – Damco kent alleen een landenstructuur – nauwelijks klanten zijn overgelopen naar de concurrentie sinds de reorganisatie. Deze trouwe klantenschare is voor de directie een mooie basis om op verder te bouwen. Volgens analisten is het verder zelfs niet uit te sluiten dat het Deense moederbedrijf bereid is die nieuwe zelfstandige rol via gerichte acquisities te versterken.

In de expeditiemarkt blijft vracht staan zonder een eigen netwerk. Daar komen nu ook digitale nieuwkomers als Flexport achter.

Of Damco ook gaat zoeken naar een vervanging voor het verlies van de virtuele agent Twill, is nog een openstaande vraag. Veel kan het bedrijf opvangen met de eigen verkooporganisatie in plaats van een nieuw groot digitaal salesplatform te ontwikkelen.

Daarnaast blijft Damco geloven in de voordelen van een eigen fysiek netwerk. ‘Bij Uber stapt een gebruiker uit een taxi en gaat verder, maar in de expeditiemarkt blijft vracht staan zonder een eigen netwerk. Daar komen nu ook digitale nieuwkomers als Flexport achter’, aldus een expert.