Panalpina was ooit een onneembare vesting in de expeditiewereld, maar sinds enkele weken lijkt de logistiek dienstverlener uit Bazel de eerste overnameprooi te zijn in een volgende mondiale consolidatiegolf in de logistiek.

De vergelijking dringt zich een beetje op met een logistiek monument uit het verleden, de Nederlandse containerrederij Nedlloyd, die in de beginjaren negentig van de vorige eeuw werd belaagd door de Noorse durfkapitalist Torstein Hagen. Hoewel de Noor destijds nog het onderspit moest delven, kwam het trotse Nedlloyd uiteindelijk in handen van de Deense grootmacht Maersk.

Agressief beleggingsfonds

De geschiedenis lijkt zich met andere acteurs te herhalen rond Panalpina. De kwelgeest van Nedlloyd heet bij Panalpina Lars Forsberg. De Zweed is oprichter en partner van het Scandinavische Cevian Capital. Dit agressieve beleggingsfonds heeft met een minderheidsbelang van 12,3% sinds vorig jaar een hoofdrol opgeëist in de aanval op de twee-eenheid Panalpina en EGS.

Succesvol wist Forsberg vorig jaar de teleurstellende resultaten van Panalpina uit te spelen en de zittende bestuursvoorzitter Peter Ulber tot een aftreden te dwingen. Daarmee was een eerste bres geslagen in de bijna onneembaar geachte verdedigingswal rond Panalpina. Het resultaat was dat voor het eerst na een onsuccesvolle flirt tussen TNT en Panalpina rond de eeuwwisseling er weer vraagtekens werden gezet rond de zelfstandige koers van de Zwitsers.

DSV

Het was DSV dat als eerste en tot nu toe enige partij in die bres dook en het aanstaande vertrek van Ulber aangreep om op 16 januari een eerste bod uit te brengen op Panalpina, met een bonus van 25% op de beurswaarde. Het feit dat de Ernst Göhner Stiftung bijna drie weken nodig had om het bod af te wijzen, spreekt daarbij boekdelen.

Indien het fonds niets zou zien in een verkoop en strategisch coûte que coûte wilde vasthouden aan de zelfstandigheid van Panalpina, was er al binnen enkele dagen na het bod een vriendelijk ‘nein’ naar de belager uit Kopenhagen gestuurd.

Er is daarentegen door de grootaandeelhouder met hulp van het Amerikaanse Goldman Sachs (Panalpina had gekozen voor het Zwitserse UBS) de tijd genomen en druk gerekend over het Deense bod. Daarbij was ook al snel duidelijk dat de dagkoers van het aandeel Panalpina door de Deense belangstelling al met meer dan 30% was gestegen, waarmee de bonus van DSV door de actualiteit was ingehaald.

Meer cash

Voor de Denen is het ook geen onoverkomelijke zaak om het bod te verhogen, aangezien ook de koers van DSV flink is gestegen de laatste weken. Analisten verwachten dan ook een tweede bod, waarbij wel wordt opgemerkt dat de Denen met een hoger cashdeel en minder DSV-aandelen over de brug moeten komen.

Uiteindelijk is de EGS nu een liefdadigheidsinstelling en heeft ze voor die rol meer aan geld dan aan een substantieel belang in een Deens vrachtbedrijf dat ook niet eens een royaal dividendbeleid kent.