De directie van Panalpina schrijft in een reactie dat ze het bod, dat met 170 Zwitserse frank per aandeel bijna 25% boven de dagkoers ligt, zal ‘overwegen’ ofschoon het recent nog heeft aangegeven zelfstandig te willen blijven.

Het bod is een tweede poging binnen enkele weken van DSV om een grote logistieke dienstverlener aan de haak te slaan. Eind vorig jaar mislukte een overname van Ceva Logistics.

Langlopende problemen

Het is vooral de activistische aandeelhouder Cevian Capital, dat een belang heeft van 12,3% in Panalpina, dat de directie van de Zwitserse expediteur onder de druk zet om het bedrijf te verkopen.

De durfinvesteerder wijst daarbij op de tegenvallende resultaten van Panalpina in de containervaart, de langlopende problemen in de offshore-logistiek en de vertraagde introductie van een nieuw IT-systeem. Dat heeft er volgens Cevian toe geleid dat de resultaten van de Zwitsers ver achterlopen bij die van de grote rivaal Kuehne + Nagel, eveneens Zwitsers.

Ernst Goehner Stiftung

Of een verkoop van Panalpina doorgaat, hangt geheel af van de Ernst Goehner Stiftung, dat met een belang van 46% grootaandeelhouder is in Panalpina. In het verleden heeft de stichting elke potentiële kopers altijd vriendelijk de deur gewezen.

Een combinatie van DSV en Panalpina zou een van de grootste logistieke dienstverleners van de wereld opleveren, stelt DSV in een toelichting op het bod. Het Deense bedrijf is nu naar eigen zeggen de nummer vijf in de mondiale expeditiemarkt. Via een overname van Panalpina zou het zich naast grootheden als DHL Global, Kuehne + Nagel en DB Schenker scharen.