Dat blijkt uit de aanvraag die RTZ samen met minderheidsaandeelhouder Peugeot (25%) heeft gestuurd aan de Franse financiële toezichthouder AMF. Het is al geruime tijd bekend dat Peugeot (PSA) af wil van de aandelen in Gefco, dat ooit de huisexpediteur was van de Franse autofabrikant. Ook RTZ heeft in het verleden aangegeven het belang in Gefco te willen afbouwen. Nieuw is dat de Russen nu ook overwegen het meerderheidsbelang in het bedrijf te willen opgeven.

Beursgang

Uit de aanvraag voor een beursgang blijkt verder dat Peugeot zijn belang wil verminderen naar ‘minder dan 10%’. Daarmee zou een nieuwe aandeelhouder al snel via de beursvloer een belang van zeker 40% kunnen opbouwen in de Franse logistieke dienstverlener. Het is volgens analisten echter meer dan waarschijnlijk dat Peugeot de beursgang aangrijpt om in het geheel afscheid te nemen van het voormalig dochterbedrijf. Dat betekent dat een potentiële kopers, waarschijnlijk een strategische partijen, direct een belang van 50% of zelfs meer kunnen verwerven in Gefco, dat meer dan 50% van de omzet haalt uit logistieke diensten voor de PSA-Group.

Volgens bestuursvoorzitter Luc Nadal van Gefco geeft de beursgang vooral ‘meer zichtbaarheid’ aan het Franse bedrijf in de mondiale logistiek. ‘Het komt op een tijdstip dat Gefco heeft laten zien dat het winstgevend kan groeien en is staat is verder te groeien in de markt. De aanvraag voor een beursgang is dan ook een belangrijke mijlpaal voor ons.’

Een beursgang van Gefco kent nog wel een groot politiek obstakel: zo moet de Russische regering ook nog toestemming geven.