Saloodo! digitaliseert de hele logistieke keten, is geheel in het Nederlands en marktprijzen zijn digitaal door machinaal leren in realtime beschikbaar voor vervoerders en ladingaanbieders. Daarmee wil DHL vooral de concurrentieslag aangaan met nieuwkomers als Flexport, die zich sterk baseren op digitale marktoplossingen.

De beurs is zowel voor verladers met transportaanvragen als voor vervoerders die opdrachten zoeken. Daarbij lijkt het concept vergelijkbaar aan het concept dat het Amerikaanse Uber voor de taximarkt heeft bedacht.

Algoritmen

Verladers konden al via het digitale vrachtplatform de transporten van hun goederen binnen Duitsland afhandelen, evenals van Duitsland naar de rest van Europa en vice versa.

Vanaf nu staat de digitale vrachtmarktplaats ook ter beschikking voor gebruikers in Nederland voor binnenlandse transporten en voor vervoersopdrachten van Nederland naar andere Europese landen en omgekeerd, stelt DHL

Volgens het bedrijf werken al meer dan tienduizend bevrachters en meer dan zesduizend transportbedrijven met rond de 250.000 beschikbare vrachtwagens met Saloodo!.

Voor vervoerders biedt de vrachtbeurs via een eigen prijscalculator, gebaseerd op realtimegegevens en zelf ontwikkelde algoritmen, een instrument om de meest concurrerende tarieven in de markt te zetten.

Ook de verladers kunnen van die transparantie profiteren door vervoer tegen de beste tarieven in te kopen. Over één ding blijft DHL nog vaag bij de introductie van Saloodo!. Wat kosten de diensten expediteurs en verladers?