Een goede reden daarvoor is volgens bronnen in de Duitse bankwereld de waarde die een beursgang van DB Schenker zou vrijmaken voor het moederconcern Deutsche Bahn, dat nog steeds zit met een zware schuldenlast van 19,7 miljard euro. Dat meldt het Britse vakblad Loadstar.

Mondiaal is Schenker op basis van cijfers uit 2017 de derde expediteur qua omzet, na K+N en DHL Global, en de nummer twee op luchtvrachtgebied. Deze laatste positie, gecombineerd met een vierde plek in de zeevracht, maakt de Duitse expediteur een interessante partij voor buitenlandse investeerders bij een (gedeeltelijke) beursgang. Slechts een harde Brexit volgend jaar, waardoor het Europees beursklimaat het vriespunt zou kunnen naderen, zou nog roet in het eten kunnen gooien. Dat stelt een bankanalist.

Meer cash

Andere internationale analisten zijn wat genuanceerder en zien een beursgang slechts als ‘een van de vele opties’ voor de top van DB om meer cash binnen te halen. Zij denken wel dat het nieuwe directielid Alexander Doll, verantwoordelijk voor de logistiek binnen DB, open staat voor nieuwe ideeën zoals een beursgang. Hetzelfde geldt voor het nieuwe management van FTL, waar Schenker en het verliesgevende DB Cargo onder vallen.

Een verkoop van Schenker wordt in het geruchtencircuit ook nog steeds tot de mogelijkheden gerekend, maar wordt wel van de nodige kanttekeningen voorzien. Zo levert een verkoop  gezien de omvang van de Duitse expediteur weer de noodzakelijke problemen op met mededingingsautoriteiten in Europa en vooral in de thuismarkt Duitsland. Een verkoop van een minderheidsaandeel van 25% tot 30% wordt door de meeste analisten omschreven als een onwaarschijnlijk scenario.

Dat geldt weer niet voor een gedeeltelijke beursgang zoals recent met Ceva Logistics. Daarmee houdt de oude eigenaar nog steeds een flinke vinger in de pap en krijgt toch de beschikking over een flinke zak met geld voor het saneren van schulden en reorganisaties. Dat laatste scenario moet de top van DB dan ook aanspreken.   

Waarde

De vraag is dan wel wat een beursgang van Schenker DB uiteindelijk oplevert. De expediteur was over het eerste halfjaar goed voor een bedrijfsresultaat (ebitda) van 314 miljoen euro op een omzet van 8,3 miljard euro. Over 2017 lag het resultaat van Schenker op 676 miljoen euro bij een omzet van 16,4 miljard.

Indien de twee resultaten worden gemiddeld, komt daar een geschat bedrijfsresultaat voor dit jaar uit van 650 miljoen euro. Dat zou bij een verkoop een marktwaarde opleveren van 7,8 miljard (twaalf keer ebitda) of 10,4 miljard euro (zestien keer editda).

Minus de schuldenlast die het moederconcern deels doorschuift naar het verzelfstandigd bedrijf, rolt daar een geschatte verkoopprijs van 7,5 miljard euro uit, aldus analisten. Als DB in 2019 iets minder dan de helft van de aandelen van Schenker naar de beurs brengt, levert dat dan ook miljarden op zonder dat het staatsbedrijf de controle verliest over de expediteur.