Groente en fruit zijn zo ongeveer de laatste ladingsoorten die nog massaal gecontaineriseerd kunnen worden – en dat proces is op dit moment vol aan de gang. Dit maakt het voor logistieke dienstverleners eenvoudiger om een graantje van de groeiende volumes mee te pikken – met (reefer)containers zijn ze immers vertrouwd. Daarnaast is dit voedingssegment een interessante sector, omdat er tal van extra diensten te verzorgen zijn – denk bijvoorbeeld aan het rijpen van fruit.

Hoewel de containerisatie het expediteurs eenvoudig maakt te starten in het segment van bederfelijke waar, komt er beslist expertise kijken voor wie succesvol wil zijn in het transport van groente en fruit. Sla en mango’s zien er immers niet alleen totaal anders uit, ze stellen ook totaal verschillende eisen aan de temperatuur tijdens het transport en de manier waarop ze het best vervoerd kunnen worden zonder beschadigd te raken.

Specialisten

Expediteur Kuehne + Nagel wil na het opbouwen van een wereldwijd netwerk nu investeren in het uitbreiden van de kennis op het gebied van het transport van bederfelijke waren en creëerde daartoe twee nieuwe functies die met experts uit de sector werden ingevuld. Zo staat Robert Mant bij de Hamburgse dienstverlener inmiddels aan het roer als Vice President voor Global Sales en Business Development. De Brit, die tientallen jaren actief was in de logistiek van fruit en daarbij zowel het verladers- als het redersperspectief leerde kennen, kreeg de opdracht een structuur op te bouwen voor het ‘productspecifiek’ behandelen van de lading.

Hieraan koppelt Kuehne + Nagel meteen ook specifieke interne trainingen voor de medewerkers die zich met het reefertransport bezighouden. Ook voor deze activiteit stelde de expediteur een functionaris aan, in de persoon van Marc Rooms, die lang in dienst was als manager bij Safmarine. De Belg bekleedt nu de nieuwe functie van Global Pharma & Reefer Training Manager. Het trainingsprogramma dat de verse manager inmiddels opzette is uniek in de branche. ‘We zijn de enige expediteur wereldwijd die een eigen opleidingsprogramma heeft als het gaat om het praktisch omgaan met reefers’, is de overtuiging bij KN.

Een tweede speerpunt afgelopen jaar was de doorontwikkeling van het systeem voor het digitaal volgen en monitoren van de lading in de reefers. Het systeem, dat Most gedoopt werd, maakt gebruik van een groot aantal sensoren voor het monitoren van de temperatuur, vochtigheidsgraad, lichtsterkte en de mate waarin de lading beweegt als gevolg van schokken tijdens het transport of tijdens het laden en lossen. Dit systeem is inmiddels volledig geïntegreerd met het online platform dat de opdrachtgevers (verladers) gebruiken om informatie te vinden over hun lading. Zodra er afwijkende waarden worden gemeten, krijgen de supply chain managers bij de verladers een automatische melding.

Panalpina

Met forse investeringen vergroot ook Panalpina de ­activiteiten in het gespecialiseerde transport van bederfelijke waren. Dit zowel in de luchtvracht, zeevracht als de logistieke oplossingen. Voor meer dan 25 landen kan de onderneming, naar eigen opgave, inmiddels de complete transportketen van-deur-tot-deur aanbieden.

De expediteur verwacht de komende jaren 150.000 teu met schepen en 180.000 ton via de lucht per jaar te vervoeren. De investeringen worden vooral gedaan om nieuwe landen in het netwerk te integreren. Concreet gaat het daarbij om Pakistan, Sri Lanka, Guatemala en Honduras.

Voor al deze landen heeft de Zwitserse logistieke dienstverlener raamovereenkomsten gesloten met agenten. De volgende stappen die Panalpina wil zetten zijn vooral digitaal. Zo moet er snel een eenvoudiger elektronisch systeem uitgerold worden om het boeken van kleinere zendingen mogelijk te maken. De expediteur gaat ervan uit dat de op internet gebaseerde handel voor nieuwe directe goederenstromen zal zorgen in het verssegment, tussen telers in het buitenland en handels­huizen in Europa.

Veel van deze kleinere B2B-zendingen zullen via de lucht vervoerd worden. Maar ook de scheepvaart zal ermee te maken krijgen, en daarom ontwikkelt Panalpina een systeem voor het verzamelen van meerdere kleine zendingen in een koelcontainer.