Dat zegt topman David Goldberg van DHL GF in de VS. Hij verwacht dat de groei naar vrachtruimte van 2017 ook dit jaar zal doorzetten en dat vergt een mix van vrachtruimte op passagiersvliegtuigen en gecharterde vrachtdiensten.

Gezien het tekort aan maindeck-capaciteit bij de meeste luchtvaartmaatschappijen en de noodzaak bij de ladingaanbieders aan ‘voorspelbare vrachtruimte en stabiele prijzen’ zal daarbij het accent steeds meer op de eigen vrachtvluchten komen te liggen, zegt hij.

DHL maakt nu al regelmatig gebruik van B747F’s van het Amerikaanse Atlas Air tussen Shanghai en Cincinnati, maar wil nu ook gaan vliegen tussen Los Angeles en Seoul. Hij voorziet ook de noodzaak om aanvullende vrachtvluchten uit te voeren naar andere bestemmingen in Azië met doorverbindingen naar Europa. Vanuit Europa heeft DHL eigen uitgaande vrachtdiensten vanuit Brussels Airport met onder meer Ethiopian Airlines. Goldberg wijst er verder op dat de grote vraag naar capaciteit vooral komt uit de e-commerce markt. ‘Dat aanbod verandert de luchtvrachtmarkt compleet’, aldus de manager.