Panalpina wist al vrij vroeg in het fiscale jaar zich te verzekeren van voldoende vervoerscapaciteit in de luchtvrachtmarkt zodat het maximaal kon profiteren van de sterke groei in volume en vrachtprijzen in deze sector, stelt Karlen.

De netto-omzet (zonder douanerechten en accijnzen) uit het luchtvrachtvervoer steeg daardoor vorig jaar met bijna 260 miljoen euro naar 2,5 miljard euro. Het onderliggende bedrijfsresultaat (EBIT) in deze sector nam daardoor met 25,8 miljoen euro toe naar 94,6 miljoen euro. Het totale gevlogen vrachtvolume van Panalpina bleef met een groei van 8% net steken onder de grens van 1 miljoen ton. Daarmee werd vorig jaar het grootste volume aan luchtvracht vervoerd in de geschiedenis van de Zwitserse expediteur.

Het nieuws uit de containervaart van Panalpina was minder goed. Er was sprake van een negatief bedrijfsresultaat van 13 miljoen euro op een lichte groei van de omzet (8,5 miljoen euro) naar 1,78 miljard euro. Het volume nam tegelijkertijd met 2% marginaal toe naar 1.520.500 teu. De directie schrijft het verlies vooral toe aan de druk op de containertarieven in 2017 en extra kosten voor de invoering van een nieuw IT-systeem. Wel was er in het laatste kwartaal van vorig jaar sprake was van een herstel van de vervoersprijzen, aldus Panalpina. In 2016 schreef de containerdivisie van Panalpina ook al rode cijfers maar was dat verlies (half miljoen euro) bescheiden te noemen.

De divisie contactlogistiek droeg verder ook bij aan het betere resultaat van Panalpina ondanks de krimp in de omzet van 27,5 miljoen euro naar 462,7 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat liet een verbetering zien 5,3 miljoen euro naar 6,8 miljoen euro door kostenverlagingen en het snijden in een aantal verliesgevende contracten.

Het totale bedrijfsresultaat (niet geschoond voor reorganisatiekosten) van Panalpina kwam uit op 88,6 miljoen euro, een verbetering van ruim 25 miljoen euro. De netto-omzet eindigde vorig jaar op 4,75 miljard euro tegen 4,45 miljard in 2016.

Topman Karlen ziet intussen vervoersresultaten voor lopende boekjaar met ‘vertrouwen’ tegemoet. In de luchtvrachtmarkt voorziet hij een ‘solide vooruitgang’, terwijl ‘wij in de containervaart weten we wat we moeten doen om in rustiger vaarwater te komen’.