Om met de deur in huis te vallen: hoe goed zijn de marketingcampagnes van logistieke dienstverleners?

‘Het verschilt, maar over het algemeen is de marketing van logistieke bedrijven niet sterk. De grote spelers hebben professionele marketingafdelingen en dus ook doordachte strategieën. Maar bij de midden- en kleinbedrijven ontbreken die vaak. Die hebben juist moeite met het vinden van een goede aanpak.’

Hoe ziet een effectieve aanpak eruit?

‘Een goede strategie genereert leads. In een B2B-omgeving wil je als bedrijf zichtbaar zijn en je kennis etaleren. Dat kan op verschillende manieren. Je kunt online advertenties inkopen, je eigen content maken of spreken op relevante bijeenkomsten en events. Een combinatie is nog beter.’

Transportondernemers zeggen vaak dat zaken aan de bar worden gedaan.

‘Dat klopt en daar ben ik het volledig mee eens. Als MLM Promotions halen wij ook opdrachten uit ons netwerk. Het is een kwestie van en/en, niet van of/of. Een goede marketingstrategie leidt ertoe dat meer bedrijven jou vinden en benaderen, met meer vruchtbare bargesprekken als resultaat.’

Wat zijn in 2020 de belangrijke marketingtrends?

‘Video’s doen het erg goed, het is dé manier waarop we informatie tot ons nemen. Coolblue had in december veel succes met zijn Sinterklaasvideo, terwijl McKinsey een groot volgersbestand heeft opgebouwd met inhoudelijke video-analyses. Logistieke ondernemers kunnen op die wijze business cases uitlichten of ingaan op nieuwe ontwikkelingen. Wat betekent bijvoorbeeld Incoterms 2020 voor verladers?’

Hoe belangrijk is het gebruik van sociale media?

‘Linkedin is een effectief platform voor vacaturecampagnes en kan interessant zijn voor nieuwe leads, terwijl Instagram, Twitter en Facebook goede tools zijn om te laten zien wat je doet. Om die reden vinden logistieke ondernemers het ook steeds vaker interessant om te gebruiken, maar dikwijls hebben zij moeite met het bepalen van de contentstrategie. Daar helpen wij hen bij. Wij kunnen de kanalen van onze klanten volledig onderhouden.’

Waar komt jullie focus op de logistieke sector eigenlijk vandaan?

‘Ik kom uit een logistieke familie. Mijn vader hangt altijd aan de telefoon, druk in de weer om dingen te regelen. Dat vond ik van jongs af aan ontzettend stoer om te zien en daardoor heb ik zelf ook voor een logistieke studie gekozen. Die kennis vind ik belangrijk. Wij begrijpen hoe de sector werkt en dat helpt ons enorm bij het ontwikkelen van goede producties.’

In het kader van ‘practice what you preach’: Hoe ziet de marketingstrategie van MLM Promotions eruit?

‘Die bestaat uit een combinatie van eigen contentproducties, online advertenties en participatie in belangrijke events. Voor 2020 hebben we de videoserie ‘Doorzakken met…’ bedacht, waarin ik met logistieke ondernemers in gesprek ga over hun marketingstrategie onder het genot van een wijntje of een biertje. Daarnaast zullen we deelnemen in drie logistieke events van Nieuwsblad Transport en zullen we online via advertenties en sociale media actief zijn. Zichtbaarheid en het etaleren van je kennis, daar gaat het om.’

Dit artikel is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2019. In deze bijlage bij Nieuwsblad Transport zijn diverse eindejaarsinterviews met partijen uit de logistieke sector gepubliceerd.