Klanten kunnen sinds 2006 inloggen in het klantenportaal om hun zendingen realtime te volgen of automatisch te importeren in hun eigen systemen. ‘Bovendien gaat forwarding om meer dan alleen het vergelijken van de prijs en het boeken van de lading. Je moet tegenwoordig ook in staat zijn om automatisch een CO2-rapportage te maken van alle zendingen. Onze klanten zijn al lang gewend dat ze alles kunnen volgen en realtime prijzen kunnen zien. Spotmarkt kan fijn zijn als je even ruimte tekort komt, maar die prijs is vaak hoog. Wij bieden als forwarder een meerwaarde omdat je alles kunt volgen, de beste prijzen krijgt voor langere tijd en je met je eigen systemen kunt koppelen zodat jouw mensen niet alles meer over hoeven te typen.’

Direct melding

Ook heeft Van Donge & De Roo tegenwoordig koppelingen met rederijen en vrijwel alle inland terminals. ‘Ze schieten de informatie automatisch in ons systeem wanneer een container aankomt of weg gaat. Ook hebben we nu een connectie met eCMR. Zodra een container bij een loods aankomt, krijgen wij daar direct melding van. Dus we kunnen altijd zien of een container op tijd is aangekomen, op tijd gelost is en hoe lang ze daarover gedaan hebben.’

Door alle beschikbare data is de werkwijze van freight forwarders tegenwoordig steeds transparanter geworden. ‘Immers, als wij de informatie hebben, kan de klant het ook direct zien. We geven bij alles openheid van zaken. De klant kan dus ook altijd de kwaliteit van onze dienstverlening zien, want het hele statusverloop is zichtbaar. Maar ook als de klant niet op tijd reageert voor bijvoorbeeld de bill of lading of scheepsverklaring, is dat zichtbaar. Daardoor kun je het proces verbeteren.’

630.000 containers

Van Donge & De Roo verwerkt op jaarbasis ruim 630.000 containers. ‘Daarvan is 60% import. Dat betekent dat containers vaak leeg weer teruggaan. Die keten is dus nog niet optimaal. Dankzij digitalisering kunnen we het proces efficiënter maken en combineren met de exportstromen. Zo kunnen we met minder mensen veel meer lading verwerken. Die 630.000 containers doen we met 120 medewerkers.’

Volume is belangrijk om de supply chains verder te optimaliseren. Het familiebedrijf heeft inmiddels zo’n 40 treinen per week rijden naar het achterland. ‘Die moeten wel gevuld worden. Als we niet boven 80% beladingsgraad zitten, lijden we verlies op een rit. Aan boord zitten track-and-trace units, zodat de klant zijn spullen kan volgen. Overigens werken we daarmee ook voor andere expediteurs en operators in de keten.’

Optimalisering

Ook bij de traditionele activiteiten, zoals containeropslag, is er vaker sprake van digitalisering om het proces te optimaliseren. ‘Als er bijvoorbeeld een vrachtwagenchauffeur aankomt bij onze depots in Rotterdam of Antwerpen, scannen we zijn hand of cargokaart waarna hij zijn boekingsnummer intoetst. Hij krijgt automatisch de stack locatie door en kan door het hek heen rijden om de container te laden of te lossen op de juiste plek. Door die werkwijze hoeven onze heftrucks niet op en neer te rijden. Kortom: onze dienstverlening wordt steeds beter, inzichtelijker én goedkoper door de digitalisering.’

Dit artikel is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2019. In deze bijlage bij Nieuwsblad Transport zijn diverse eindejaarsinterviews met partijen uit de logistieke sector gepubliceerd.