‘Ook tol wordt steeds meer gedigitaliseerd’

Eindejaarsinterviews

De manier waarop transporteurs hun tol betalen in de verschillende Europese landen digitaliseert steeds verder. ‘Met de DKV BOX EUROPE kunnen wegtransporteurs barrièreloos door Europa reizen’, vertelt Gertjan Breij, directeur DKV.

gert jan dkv

Deze nieuwe box kan meerdere soorten tolsystemen afhandelen. Sommige landen gebruiken immers andere technieken om een vrachtwagen te registreren dan andere. Zo gebruikt Frankrijk een andere techniek dan Duitsland.

‘Vroeger had je daarvoor meerdere kastjes nodig. Nu is het net een smartphone die overal in Europa werkt, ongeacht in welk land je bent en voor welke frequentie je apparaat geschikt is. Wij zorgen ervoor dat het apparaat altijd werkt en up-to-date is via draadloze software-updates’, vertelt Breij. ‘Net als je smartphone.’

Toekomstmuziek

De nieuwe box is inzetbaar voor tolbetalingen in België, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Portugal, Spanje, Liefkenshoektunnel (BE), Warnowtunnel en Herrentunnel (DE). In voorbereiding zijn Italië, Noorwegen, Polen (volledig netwerk) Slovenië, Tsjechië en Hongarije. ‘Deze digitale tolbox is een opstap naar directe tolafhandeling in de vrachtwagen, zonder dat er nog een externe box aan te pas komt. Straks zit hij standaard in een truck ingebouwd en hoef je alleen nog maar aan te geven welke provider de tol zal afhandelen voor jou als vervoerder. Die kan dan eventueel ook gekoppeld worden aan het motormanagement. Maar dat is nog wel toekomstmuziek, dat zal nog zeker vijf jaar duren. We zijn er al wel druk mee bezig.’

Op lange termijn zal de tol in Europa op een andere manier geregeld worden, verwacht Breij. ‘De transportsector zal uitstoot moeten gaan verminderen vanwege de Parijs-akkoorden. Dus de huidige tol zal naar een ander systeem gaan: VECTO. Daarin wordt waarschijnlijk de CO2-uitstoot belast, in plaats van een vaste prijs per kilometer. Uitstoot is direct te relateren aan verbruik van brandstof, dus er zal een koppeling met het motormanagement gemaakt worden. Dat kan niet met de huidige externe boxen. Als je met bio-lng rijdt, kan het zijn dat het nieuwe systeem wel kilometers registreert, maar geen kosten rekent. Afhankelijk van de beprijzing. Dat lijkt een eerlijk systeem, want degene die investeert in schone motoren en brandstoffen hoeft minder te betalen.’

Maximale flexibiliteit

Maar voorlopig zijn transporteurs het beste af met de één box-oplossing. ‘We sluiten zoveel mogelijk landen aan om de tol af te handelen. Dat maakt het voor de transporteur veel eenvoudiger en scheelt een hoop administratie. Als je alleen in Nederland en België rijdt, is het overigens niet altijd nodig om te kiezen voor de één box-oplossing. Maar als je maximale flexibiliteit wilt in Europa, is het de juiste keuze. Het kastje zal op termijn ook verder ontwikkeld worden voor value added services, zoals track-and-trace’, kondigt Breij alvast aan.

Mocht de box om wat voor reden niet werken, kun je toch gewoon doorrijden. Als back-up heeft DKV een tolkaart, waarmee je nog handmatig je tol overal met een kaart kunt afrekenen. ‘Want de vraag: ‘Wat gebeurt er als mijn box het niet doet?’, is net zo belangrijk als de keuze welke box je wilt aanschaffen.’

Dit artikel is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2019. In deze bijlage bij Nieuwsblad Transport zijn diverse eindejaarsinterviews met partijen uit de logistieke sector gepubliceerd.
‘Ook tol wordt steeds meer gedigitaliseerd’ | NT

‘Ook tol wordt steeds meer gedigitaliseerd’

Eindejaarsinterviews

De manier waarop transporteurs hun tol betalen in de verschillende Europese landen digitaliseert steeds verder. ‘Met de DKV BOX EUROPE kunnen wegtransporteurs barrièreloos door Europa reizen’, vertelt Gertjan Breij, directeur DKV.

gert jan dkv

Deze nieuwe box kan meerdere soorten tolsystemen afhandelen. Sommige landen gebruiken immers andere technieken om een vrachtwagen te registreren dan andere. Zo gebruikt Frankrijk een andere techniek dan Duitsland.

‘Vroeger had je daarvoor meerdere kastjes nodig. Nu is het net een smartphone die overal in Europa werkt, ongeacht in welk land je bent en voor welke frequentie je apparaat geschikt is. Wij zorgen ervoor dat het apparaat altijd werkt en up-to-date is via draadloze software-updates’, vertelt Breij. ‘Net als je smartphone.’

Toekomstmuziek

De nieuwe box is inzetbaar voor tolbetalingen in België, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Portugal, Spanje, Liefkenshoektunnel (BE), Warnowtunnel en Herrentunnel (DE). In voorbereiding zijn Italië, Noorwegen, Polen (volledig netwerk) Slovenië, Tsjechië en Hongarije. ‘Deze digitale tolbox is een opstap naar directe tolafhandeling in de vrachtwagen, zonder dat er nog een externe box aan te pas komt. Straks zit hij standaard in een truck ingebouwd en hoef je alleen nog maar aan te geven welke provider de tol zal afhandelen voor jou als vervoerder. Die kan dan eventueel ook gekoppeld worden aan het motormanagement. Maar dat is nog wel toekomstmuziek, dat zal nog zeker vijf jaar duren. We zijn er al wel druk mee bezig.’

Op lange termijn zal de tol in Europa op een andere manier geregeld worden, verwacht Breij. ‘De transportsector zal uitstoot moeten gaan verminderen vanwege de Parijs-akkoorden. Dus de huidige tol zal naar een ander systeem gaan: VECTO. Daarin wordt waarschijnlijk de CO2-uitstoot belast, in plaats van een vaste prijs per kilometer. Uitstoot is direct te relateren aan verbruik van brandstof, dus er zal een koppeling met het motormanagement gemaakt worden. Dat kan niet met de huidige externe boxen. Als je met bio-lng rijdt, kan het zijn dat het nieuwe systeem wel kilometers registreert, maar geen kosten rekent. Afhankelijk van de beprijzing. Dat lijkt een eerlijk systeem, want degene die investeert in schone motoren en brandstoffen hoeft minder te betalen.’

Maximale flexibiliteit

Maar voorlopig zijn transporteurs het beste af met de één box-oplossing. ‘We sluiten zoveel mogelijk landen aan om de tol af te handelen. Dat maakt het voor de transporteur veel eenvoudiger en scheelt een hoop administratie. Als je alleen in Nederland en België rijdt, is het overigens niet altijd nodig om te kiezen voor de één box-oplossing. Maar als je maximale flexibiliteit wilt in Europa, is het de juiste keuze. Het kastje zal op termijn ook verder ontwikkeld worden voor value added services, zoals track-and-trace’, kondigt Breij alvast aan.

Mocht de box om wat voor reden niet werken, kun je toch gewoon doorrijden. Als back-up heeft DKV een tolkaart, waarmee je nog handmatig je tol overal met een kaart kunt afrekenen. ‘Want de vraag: ‘Wat gebeurt er als mijn box het niet doet?’, is net zo belangrijk als de keuze welke box je wilt aanschaffen.’

Dit artikel is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2019. In deze bijlage bij Nieuwsblad Transport zijn diverse eindejaarsinterviews met partijen uit de logistieke sector gepubliceerd.