‘Het is tijd om het anders te doen’

Eindejaarsinterviews

De marges van vervoerders vergroten en de kosten van opdrachtgevers verlagen. Dat is de missie waartoe Daan Meboer het logistieke platform UTURN opgericht heeft. UTURN doet dit, door op een efficiënte en transparante manier vraag en aanbod in het containertransport te matchen. Op het platform worden zo’n 800 vervoerders en meer dan 100 opdrachtgevers samengebracht.

uturn

Meboer kwam na zijn studie Technische Bedrijfskunde terecht bij logistiek dienstverlener H&S Group. ‘Ik merkte dat in de logistieke sector de vraag ‘Waarom doe ik dit?’ te weinig wordt gesteld. Het antwoord is vaak: ‘Dat doen we altijd zo.’ Mijn werk bestond in eerste instantie uit het doorsturen van data, waar eigenlijk niets mee werd gedaan. Bij UTURN doen we dat anders. Het hele team denkt na over wat we doen en waarom we dat doen, om zo efficiënt en transparant mogelijk te werken. Het team bestaat inmiddels uit negen mensen die met hun inzichten en ervaringen continu bezig zijn de dienstverlening te optimaliseren. Bij dit techbedrijf zit er dan ook veel diesel in de aderen van het team. Of het nu een vader op de wagen, ervaring bij een transportbedrijf of een logistieke opleiding is, de transportmentaliteit zit er goed in.’

Efficiëntie en transparantie

UTURN is ontstaan uit het idee om zo efficiënt mogelijk vraag en aanbod in transport realtime bij elkaar te brengen. ‘Transparantie is daarbij belangrijk. Geen schakels toevoegen, maar direct contact tussen opdrachtgever en vervoerder faciliteren. Via ons matching platform brengen we de opdrachtgever die transportcapaciteit zoekt en de vervoerder die het kan uitvoeren, rechtstreeks met elkaar in contact. Zo zorgen we ervoor dat informatie snel door de keten heen gaat. Want elke minuut is geld in transport.’

Het platform is in 2017 gestart met een pilot voor Unilever en in januari 2018 gelanceerd voor de sector containertransport. ‘We groeien sindsdien met gemiddeld 25% per maand. Waar we in september voor het eerst 1.000 matches hadden in één maand, passeerden we in oktober alweer de 1.500 matches. Hiermee hebben we laten zien schaalbaar te zijn. Het match percentage is 99%, dus we vinden een vervoerder voor ongeveer alle opdrachten.’

Voordelen

UTURN biedt voordelen voor de hele markt. De meer dan 100 opdrachtgevers kunnen hun vraag naar transport aanbieden bij ongeveer 800 vervoerders. Vervoerders kunnen aangeven óf en voor welke prijs ze het transport willen uitvoeren. Ze bepalen zelf de prijs en krijgen binnen 30 dagen betaald. Vervoerders hoeven alleen een foto van de CMR te uploaden, als bewijs van aflevering. Verder verzorgt UTURN automatisch het administratieve proces via het platform. Het businessmodel bestaat uit inkomsten via een vaste fee voor de opdrachtgever bij een geslaagde match. Voor een vervoerder is het platform kosteloos.

In 2020 wilt UTURN blijven groeien. ‘Hoe meer we groeien, hoe meer efficiëntie, transparantie en duurzaamheid we creëren in de sector. Op dit moment zijn we vooral actief in de Benelux. Het komende jaar willen we nog meer groeien in België, waarna Duitsland en Frankrijk op de planning staan. Samen met de geregistreerde relaties wil UTURN het platform blijven ontwikkelen om gezamenlijk de sector vooruit te helpen. Hierbij zal onder andere gekeken worden naar integraties met andere logistieke platformen in het containertransport’, kondigt Daan alvast aan.

Dit artikel is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2019. In deze bijlage bij Nieuwsblad Transport zijn diverse eindejaarsinterviews met partijen uit de logistieke sector gepubliceerd.
‘Het is tijd om het anders te doen’ | NT

‘Het is tijd om het anders te doen’

Eindejaarsinterviews

De marges van vervoerders vergroten en de kosten van opdrachtgevers verlagen. Dat is de missie waartoe Daan Meboer het logistieke platform UTURN opgericht heeft. UTURN doet dit, door op een efficiënte en transparante manier vraag en aanbod in het containertransport te matchen. Op het platform worden zo’n 800 vervoerders en meer dan 100 opdrachtgevers samengebracht.

uturn

Meboer kwam na zijn studie Technische Bedrijfskunde terecht bij logistiek dienstverlener H&S Group. ‘Ik merkte dat in de logistieke sector de vraag ‘Waarom doe ik dit?’ te weinig wordt gesteld. Het antwoord is vaak: ‘Dat doen we altijd zo.’ Mijn werk bestond in eerste instantie uit het doorsturen van data, waar eigenlijk niets mee werd gedaan. Bij UTURN doen we dat anders. Het hele team denkt na over wat we doen en waarom we dat doen, om zo efficiënt en transparant mogelijk te werken. Het team bestaat inmiddels uit negen mensen die met hun inzichten en ervaringen continu bezig zijn de dienstverlening te optimaliseren. Bij dit techbedrijf zit er dan ook veel diesel in de aderen van het team. Of het nu een vader op de wagen, ervaring bij een transportbedrijf of een logistieke opleiding is, de transportmentaliteit zit er goed in.’

Efficiëntie en transparantie

UTURN is ontstaan uit het idee om zo efficiënt mogelijk vraag en aanbod in transport realtime bij elkaar te brengen. ‘Transparantie is daarbij belangrijk. Geen schakels toevoegen, maar direct contact tussen opdrachtgever en vervoerder faciliteren. Via ons matching platform brengen we de opdrachtgever die transportcapaciteit zoekt en de vervoerder die het kan uitvoeren, rechtstreeks met elkaar in contact. Zo zorgen we ervoor dat informatie snel door de keten heen gaat. Want elke minuut is geld in transport.’

Het platform is in 2017 gestart met een pilot voor Unilever en in januari 2018 gelanceerd voor de sector containertransport. ‘We groeien sindsdien met gemiddeld 25% per maand. Waar we in september voor het eerst 1.000 matches hadden in één maand, passeerden we in oktober alweer de 1.500 matches. Hiermee hebben we laten zien schaalbaar te zijn. Het match percentage is 99%, dus we vinden een vervoerder voor ongeveer alle opdrachten.’

Voordelen

UTURN biedt voordelen voor de hele markt. De meer dan 100 opdrachtgevers kunnen hun vraag naar transport aanbieden bij ongeveer 800 vervoerders. Vervoerders kunnen aangeven óf en voor welke prijs ze het transport willen uitvoeren. Ze bepalen zelf de prijs en krijgen binnen 30 dagen betaald. Vervoerders hoeven alleen een foto van de CMR te uploaden, als bewijs van aflevering. Verder verzorgt UTURN automatisch het administratieve proces via het platform. Het businessmodel bestaat uit inkomsten via een vaste fee voor de opdrachtgever bij een geslaagde match. Voor een vervoerder is het platform kosteloos.

In 2020 wilt UTURN blijven groeien. ‘Hoe meer we groeien, hoe meer efficiëntie, transparantie en duurzaamheid we creëren in de sector. Op dit moment zijn we vooral actief in de Benelux. Het komende jaar willen we nog meer groeien in België, waarna Duitsland en Frankrijk op de planning staan. Samen met de geregistreerde relaties wil UTURN het platform blijven ontwikkelen om gezamenlijk de sector vooruit te helpen. Hierbij zal onder andere gekeken worden naar integraties met andere logistieke platformen in het containertransport’, kondigt Daan alvast aan.

Dit artikel is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2019. In deze bijlage bij Nieuwsblad Transport zijn diverse eindejaarsinterviews met partijen uit de logistieke sector gepubliceerd.