Dat blijkt uit cijfers van de Chinese douane. De waarde van de totale export groeide met 21,1% ten opzichte van vorig jaar naar 268 miljard dollar. Ook de import groeide: met 5% naar 193 miljard dollar.

Handelsoverschot

Het resulteert in een handelsoverschot van 75 miljard. Het handelsoverschot over de eerste elf maanden van het jaar is daarmee opgelopen tot 460 miljard dollar, ruim 21% meer dan vorig jaar. De enorme groeicijfers overtreffen de verwachtingen van analisten, die gemiddeld op een plus van 12% in november hadden gerekend.

Hoewel ook de import van Amerikaanse goederen sterk steeg, met 33% tot 14,6 miljard dollar, is het Chinese handelsoverschot met de VS verder toegenomen. Dat groeide ten opzichte van vorig jaar met 52% tot ruim 37 miljard dollar.

Handelsoorlog

De twee landen sloten begin dit jaar een akkoord om een eind te maken aan hun kostbare handelsoorlog, waarbij China zich verplichtte om meer sojabonen en lng uit de VS te importeren. De meeste import­heffingen die China en de VS elkaar oplegden, zijn overigens nog van kracht.

Na de lockdown in de eerste helft van het jaar is de Chinese economie in juni weer in de groeimodus beland en sindsdien zijn elke maand hogere groeicijfers behaald. Waarnemers noemen de massale online aankopen van Amerikaanse en Europese consumenten als gevolg van de lockdown-maatregelen als belangrijkste verklaring voor de ongekende groei. Verwacht wordt wel dat de groei volgend jaar afneemt, omdat veel ‘corona-aankopen’ niet nogmaals gedaan zullen worden.

Lockdown

Al met al lijkt China dit jaar de enige grote economie te zijn die groeit. De exportindustrie heeft duidelijk geprofiteerd van de vroege geleidelijke heropening die de Communistische Partij na een snoeiharde lockdown al in maart toestond. Met uitzondering van Australië en Nieuw-Zeeland kampen alle buitenlandse concurrenten nog met veel beperkingen.

De exporthausse lijkt ook de belangrijkste verklaring voor de scherpe stijging van de tarieven in het overzeese containervervoer. De spot­tarieven voor het vervoer van Azië naar Europa zijn het afgelopen jaar verdrievoudigd tot zo’n 3000 dollar per teu. Bronnen in de Rotterdamse haven melden zelfs uitschieters tot 5000 dollar. Volgens een logistieke dienstverlener maken sommige rederijen misbruik van de huidige krapte door eerdere boekingen te annuleren en die vervolgens tegen een hoger tarief opnieuw te accepteren.