Dat meldt de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie bij de presentatie van de vervoerscijfers over de recent afgesloten zomermaand. AF-KLM is na de afbouw van de freightervloot de afgelopen jaren bij het vrachtvervoer grotendeels afhankelijk van de belly-capaciteit op passagiersvliegtuigen op vaste lijndiensten. Dat maakt de inzet van die aangeboden ruimte minder flexibel bij een dalende vraag. Een handicap dat vrachtvervoerders met alleen vrachtvliegtuigen minder hebben.

Air France

Over het eerste halfjaar wist de luchtvaartmaatschappij nog wél meer vracht te vervoeren, vooral bij het Franse onderdeel. Het vrachtvervoer laat nu, na de slechte julimaand, een licht verlies van 0,1% zien bij een beladingsgraad van 58% (-1,1 procentpunt).

Dat is op zich nog niet erg zorgwekkend. Maar analisten verwachten dat de maand augustus voor AF-KLM een nog slechter aanbod zal opleveren dan de maand juli en daarmee de directie noopt tot ingrijpen. Vooral als de tarieven verder dalen en de brandstofkosten op een hoog niveau blijven of zelfs gaan stijgen.

Uit de onderliggende vrachtcijfers van Air France Cargo en KLM Cargo blijkt verder dat beide onderdelen in de maand juli flink wat verlies kenden vergeleken met vorig jaar. Het Nederlandse deel zag het vrachtvervoer met 5,9% afnemen, terwijl de Franse partner 5,7% minder vrachttonkilometers aflegde. De beladingsgraad van de Nederlandse vloot daalde daarbij met 3,3 procentpunt naar 61,6%, terwijl in Frankrijk de beladingsgraad door een vergelijkbaar verliespercentage op 47,6% uitkwam.

Iata

Het afnemend vervoer van AF-KLM Cargo past in het internationale plaatje dat luchtvaartorganisatie Iata deze week schetste aan de hand van de vervoerscijfers over de maand juni. Het goederenvervoer daalde in die maand met 4,8%. Het is daarmee de achtste opeenvolgende maand dat de sector een krimp laat zien, aldus de belangenbehartiger.

Lees ook: