Ze voegen eraan toe dat de relevante toezichthouders om goedkeuring gevraagd zal worden als de onderhandelingen uitmonden in een ondertekende overeenkomst. Tot die tijd blijven ze zich onafhankelijk van elkaar als concurrenten opstellen.

Mammoet is nu nog iets groter dan de de nummer twee, het Belgische Sarens, maar zou met de toevoeging van het Britse bedrijf flink afstand nemen. Mammoet maakt sinds 2006 onderdeel uit van SHV, het grootste familiebedrijf van Nederland en in handen van de familie Fentener van Vlissingen.

Drie spelers

Het hijsbedrijf is goed voor een omzet van bijna een miljard euro en heeft 4.600 werknemers op de loonlijst. Op de sites van SHV en Mammoet wordt met geen woord gerept over de mogelijke overname, maar op verzoek is de laatste bereid de korte verklaring toe te sturen. Die is opgesteld naar aanleiding van vragen van gespecialiseerde heavy lift-media, waaronder het Duitse vertikal.net.

Die spreekt van een ‘ietwat verrassende ontwikkeling’ omdat Mammoet, Sarens en ALE de enige wereldwijd opererende spelers op de zware ladingmarkt zijn, die vooral op land actief zijn. Vertikal meent dat ze weinig last van prijsdruk hebben omdat er slechts drie spelers in de markt zijn en de toetredingskosten voor nieuwkomers hoog zijn. Daar staat tegenover dat in vrijwel elke regio lokale spelers actief zijn die voor tegenwicht zorgen.

Het Nederlandse bedrijf, opgericht in 1971, voert de zogenoemde IC50-ranglijst al aan sinds het vakblad International Cranes and Specialized Transport Magazine die een kwart eeuw geleden begon te publiceren. ALE, dat in 1981 het levenslicht zag, is vooral de afgelopen jaren sterk gegroeid en doorgestegen naar de derde plaats op de IC50-lijst.

Het Britse bedrijf is gevestigd in Stafford en heeft ongeveer 1.500 mensen op de loonlijst. ALE UK Holdings meldde recentelijk een omzet in het boekjaar tot en met maart van 193 miljoen pond (214 miljoen euro).

Wereldfaam

Mammoet verwierf in 2001 wereldfaam met de berging van de Russische kernonderzeeër ‘Koersk’. Het bedrijf was toen net overgenomen door Frans van Seumeren, de huidige eigenaar van voetbalclub FC Utrecht. In 2006 verkocht hij driekwart van de aandelen aan het bedrijf van de Fenteners van Vlissingen en in 2011 de resterende 25%.