De e-commerce-omzet in het eerste kwartaal bestaat voor 3,1 miljard euro aan diensten en 3,4 miljard euro aan producten. Met name door de online bestedingen in ‘Food/Nearfood’ en ‘Home & Garden’, inmiddels de twee grootste segmenten binnen de online bestedingen en het aantal aankopen, profiteert deze laatste categorie.

Mede dankzij de sterke groei in deze categorieën zijn er in het eerste kwartaal van dit jaar 61,2 miljoen online aankopen gedaan, een stijging van 8% ten opzichte van vorig jaar. Hierbij zijn de aankopen van producten met 9% gestegen naar 48,6 miljoen en die van diensten met 3% naar 12,7 miljoen. Naar verwachting zullen Nederlandse consumenten dit jaar in totaal zo’n 262 miljoen online aankopen doen.

Mooie stijging

‘Wederom zien we in het eerste kwartaal een mooie stijging van de online consumentenbestedingen en aankopen, en ook de vooruitzichten voor heel 2019 zien er goed uit’, vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.