Dat schrijft ABN Amro in een rapport, dat donderdag is gepubliceerd. In transport en logistiek werken tienduizenden Oost-Europeanen. Veelal zijn ze actief in distributiecentra of als vrachtwagenchauffeur.

Volgens cijfers van het CBS waren er in 2017 ongeveer achtduizend vaste banen die werden vervuld door werknemers uit Midden- en Oost-Europese landen. Het aantal uitzendkrachten ligt zelfs fors hoger. Volgens een onderzoek van Conclusr waren er in 2016 ongeveer 38.350 buitenlandse uitzendkrachten werkzaam in de logistiek.

Nog eens ruim tweeduizend buitenlandse uitzendkrachten waren werkzaam in transport. Dat aantal was een jaar later nog eens flink hoger. ‘Op basis van deze cijfers schatten we het aantal Oost-Europese uitzendkrachten in 2017 op 45.000. In totaal werden in de sector transport en logistiek in 2017 dus zo’n 53.000 banen vervuld door Oost-Europeanen. Dat is bijna 13% van de gehele sector.’

Belemmering

Ondanks deze grote toestroom van personeel zitten nog steeds zeer veel bedrijven te springen om medewerkers. Uit onderstaand overzicht blijkt dat ongeveer een op de drie bedrijven in transport en logistiek het personeelstekort als een belemmering ziet. In het eerste kwartaal van dit jaar waren er ongeveer veertienduizend openstaande vacatures.

Tekst loopt door onder grafieken

 

Deze problemen dreigen de komende tijd eerder groter dan kleiner te worden. In de afgelopen jaren heeft Oost-Europa een economische groeispurt doorgemaakt. ‘Tussen 2015 en 2018 groeide de regio jaarlijks met gemiddeld 4%. Vorig jaar groeide de economie in Polen het sterkst, met maar liefst 5,1%. Ook voor de komende jaren zien de verwachtingen er positief uit voor deze regio’, schrijft de bank.

Loonstijging

‘Als gevolg van de krimpende beroepsbevolking krijgt Oost-Europa bovendien te maken met een steeds groter tekort aan arbeid. Dit gaat gepaard met een snelle stijging van de lonen.’ Daardoor kiezen steeds minder Oost-Europeanen ervoor om te werken in West-Europa.

Tevens besluiten veel Oost-Europese arbeidsmigranten die in het westen werken, om terug te keren naar het thuisland. ABN verwacht dan ook dat het aantal in Nederland werkzame Oost-Europese arbeidskrachten geleidelijk afneemt.

E-commerce

‘De sector transport en logistiek krijgt het lastig als de arbeidsmigratie uit Oost-Europa afneemt’ schrijft de bank. ‘Veel bedrijven kampen nu al met een tekort aan personeel. Door de groei van de economie en van e-commerce neemt de vraag naar personeel de komende jaren naar verwachting verder toe. Zonder Oost-Europese werknemers en uitzendkrachten zou de sector het dus nog veel moeilijker hebben.’