Het forse winstherstel in de expeditie was enigszins geflatteerd door een extra valutawinst van 31 miljoen euro. Daarnaast profiteerde DHL in de eerste maanden van dit jaar van hogere tarieven in de luchtvrachtsector. Het verkochte vrachtvolume stond wel onder druk en nam met 4,2% af naar 495.000 ton. Eerder meldde ook de Zwitserse concurrent K+N al dalende vrachtvolumes (-3,1%) in de luchtvrachtsector over het eerste kwartaal.

Nieuwe IT-infrastructuur

Ook de komst van een nieuwe IT-infrastructuur lijkt langzaam zijn vruchten af te werpen bij DGF. Op een eerder mislukte IT-project bij het expeditiebedrijf moest DP DHL twee jaar geleden nog bijna een kwart miljard euro afschrijven. Volgens analisten hebben ook kostenbesparingen over het eerste kwartaal ook een rol gespeeld bij het betere resultaat. Die komen voor een groot deel voor rekening van de nieuwe baas van de expeditiedivisie, de van concurrent K+N afkomstige Tim Scharwath.

Ook zusterbedrijf DHL Supply Chain deed het over het eerste kwartaal van dit jaar bijzonder goed. De divisie contractlogistiek wist het bedrijfsresultaat met 55 miljoen euro te verhogen naar 486 miljoen euro. Die verbetering was grotendeels toe te schrijven aan de verkoop dit jaar van de logistieke activiteiten in China aan SF Holding.

Contractlogistiek

De omzet in de contractlogistiek steeg met 4,6% naar 3,3 miljard euro, waarbij er voor een bedrag van 100 miljoen euro aan nieuwe contracten werd binnengehaald. De directie wees er verder op dat een deel van de opbrengsten uit de verkoop van de Chinese activiteiten zal worden gebruikt om de logistiek elders te reorganiseren, onder meer in het Verenigd Koninkrijk.

De betere resultaten in de expeditie en logistiek werden een beetje teniet gedaan door mindere resultaten in het post- en expresvervoer over het eerste kwartaal. Zo daalde de bedrijfswinst bij DHL Express met acht miljoen euro naar 453 miljoen euro op een omzet van 4 miljard euro ( (+5,3%). Dat lagere resultaat schrijft de directie vooral toe aan het besluit in de tweede helft van 2018 om het volume aan zware zendingen te reduceren en zich meer te gaan richten op het expresvervoer van kleine en lichte zendingen met een hoger rendement. Tevens waren er op valutagebied tegenvallers bij de koeriersdivisie.

Pakketvervoer

Het post, e-commerce en pakketvervoer (PeP), dat recent na een stevige reorganisatie in twee aparte divisies werd ondergebracht, liet ook tegenvallende cijfers zien. De nieuwe post- en pakketdivisie liet een stagnerende omzet van 3,8 miljard euro zien, terwijl de bedrijfswinst bijna werd gehalveerd naar 227 miljoen euro. Het nieuwe e-commerce-bedrijf was goed voor een omzet van 1 miljard euro, maar leed in het eerste kwartaal een verlies van 28 miljoen euro. Dat negatieve resultaat was volgens DP DHL hoofdzakelijk toe te schrijven aan reorganisatiekosten.

Het totale bedrijfsresultaat van Deutsche Post DHL steeg over de eerste drie maanden met ruim 28% naar 1,2 miljard euro. Daarvan kon 426 miljoen worden toegeschreven aan de verkoop van de logistieke activiteiten in China. De totale omzet van de transportmultinational kwam uit op 15,4 miljard euro, een stijging van 4,1%.