Dat voorspellen onderzoekers wier bevindingen op een rijtje zijn gezet door onderzoeksbureau Transport Intelligence(TI). Volgens hen bedroeg de markt voor contractlogistiek in China in 2013 nog geen derde van die in de Verenigde Staten.

Sindsdien is China in snel tempo langszij gekomen. De markten in deze landen voor contractlogistiek zijn nu al vrijwel evengroot. Wereldwijd is deze markt vorig jaar met 4,9% gegroeid, een fractie minder dan in 2017, toen de groei 5% bedroeg.

Markt blijft groeien

TI voorziet dat de Chinese economie tot 2035 met gemiddeld 5,5% zal groeien. Dat is weliswaar een daling ten opzichte van de groei in de afgelopen decennia, maar het betekent nog steeds dat de markt voor contractlogistiek in dit land sterk in omvang toeneemt.

Pakketvervoer

De door TI geraadpleegde bronnen voorzien ook een sterke marktgroei voor pakketvervoer in Azië en het Pacifisch Gebied (onder meer Australië en Nieuw-Zeeland).

Wereldwijd nam pakketvervoer in 2018 met 8,5% toe, dit jaar daalt het groeitempo tot 8,1%. In Azië en de Pacific kwam de groei vorig jaar op 11,7%; dit jaar blijft die met 11,6% ongeveer gelijk.

Expeditie

In de expeditie van zee- en luchtvracht zien we intussen een stevige daling van het groeitempo, wat meestal een teken is van afkoeling van de wereldeconomie. De zeevrachtexpeditie nam in 2017 met 8% in volume toe, maar vorig jaar ging het nog om een toename van ‘slechts’ 3,9%.

In de luchtvrachtexpeditie was er in 2017 een toename van 10,2%, maar voor het komende jaar komt de glazen bol van TI uit op een groei van niet meer dan 3,8%. Voor het Europese wegvervoer stond de teller vorig jaar op een volumegroei van 2,9% en een omzetgroei van 5,3%. Maar ook daar zijn de tekenen van afkoeling steeds duidelijker.