De nettowinst daalde gevoelig, van 67 miljoen dollar naar 43 miljoen dollar. De winst per aandeel ging omlaag van 0,5 dollar naar 0,37 dollar. De dienstverlener uit Greenwich, in de Amerikaanse staat Connecticut, spreekt van ‘valutaire tegenwind’, hogere rentelasten en hogere belastingen.

Overnames

Het concern, toen nog voornamelijk actief in Noord-Amerika, versterkte zich enkele jaren geleden met enkele grote overnames, onder meer die van Norbert Dentressangle. Daarmee namen de rentelasten toe. De belastingdruk nam in het eerste kwartaal van dit jaar toe van 0 tot 27%.

XPO merkt ook de gevolgen van een zekere afkoeling van de mondiale economie en de onzekerheid over de wereldhandel. Zo hadden grote klanten minder opdrachten aan de logistieke dienstverlener te verstrekken.

XPO laat jaardoelen niet los

In het landtransport zag XPO de omzet, omgerekend in dollars, in het eerste trimester dalen van 2,77 naar 2,66 miljard dollar. Het bedrijfsresultaat ging omlaag van 139 naar 129 miljoen dollar. In de logistiek was er een omzetplus van 3,2% naar 1,49 miljard dollar. Het operationele resultaat daalde evenwel licht, van 48 naar 46 miljoen dollar.

Voor het hele jaar 2019 houdt de bedrijfsleiding vast aan de eerder gestelde doelen. Groei wordt vooral gezocht in de thuisbezorging van door de consument bij webwinkels gekochte artikelen, de voedings- en drankenlogistiek en in transport ten behoeve van de lucht- en ruimtevaart.

Daarin zou een omzetstijging van 3 à 5% moeten worden gerealiseerd. Het resultaat voor rente, belastingen en bijzondere posten zou 6 tot 10% kunnen toenemen, naar ongeveer 1,7 miljard dollar.