Dat meldt de bank donderdag. Vorig jaar gingen 10,5 op de 1000 bedrijven in transport en logistiek failliet. Dat was al een toename in vergelijking met een jaar eerder, toen het promillage op 9,3 uitkwam. De stijging van vorig jaar verklaart ABN Amro vooral door gestegen loonkosten.

Versnelling

‘Tot 2018 bleef de loonstijging achter bij de groei van de economie, sindsdien is er een versnelling’, aldus de bank in een toelichting. ‘Vorig jaar namen de cao-lonen in de sector toe met 3,1%. Uitzendkrachten werden zelfs 5,9% duurder.’

‘De tarieven voor logistieke diensten stegen echter nauwelijks, vermoedelijk door beperkte marktmacht tegenover verladers. Dat zette de marges onder druk, wat vermoedelijk heeft geleid tot meer faillissementen.’

2019

Voor dit jaar wordt een verdere stijging verwacht, van tussen de 5 à 10%. Dat zou betekenen dat ongeveer 11 op de 1000 bedrijven noodgedwongen zijn activiteiten moet stoppen. Belangrijkste oorzaken zijn een verdere loongroei en een afzwakkende economie.

Van dit laatste, zijn de eerste signalen al zichtbaar. Zo werd eerder deze week duidelijk dat het aanbod van lege laadruimte toeneemt. Dat signaleerde het digitale vrachtuitwisselingsplatform Transporeon. Tevens bleek uit de marktmonitor van het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) dat het ondernemersvertrouwen voor het eerst in vijf jaar niet meer positief was.

Transport en logistiek is zeker niet de enige sector waar het aantal faillissementen waarschijnlijk stijgt. De bank verwacht over de hele linie een toename. Daarbij krijgen onder meer de bouw, de autoretail en de zakelijke dienstverlening rake klappen, met een vermoedelijke stijging van meer dan 10%.

Overnames en fusies

De bank noteerde vorig jaar een toename van het aantal overnames en fusies in de logistieke branche. Wat daarbij opviel, was dat dit relatief vaak plaatsvond bij bedrijven met meer dan 250 werknemers.

‘Vermoedelijk proberen deze bedrijven concurrerender te worden door verdere schaalvergroting. Door het gebruik van data kunnen grote bedrijven hun capaciteit beter benutten, wat leidt tot efficiënter vervoer en een betere marge.’

Voor dit jaar verwacht ABN Amro dat het aantal fusies en overnames stijgt ten opzichte van 2018. Ook hier gaat het om een percentage van tussen de vijf en de tien. Reden hiervoor is onder meer de invloed van digitalisering en de kostbare investeringen die dit met zich meebrengt. Daardoor ontstaat druk op de marges en dat brengt vaak bedrijfsacquisities en fusies met zich mee.

Lees ook: Barometer Transporeon: klimaat in wegvervoer sukkelt bergafwaarts