De cijfers zijn gebaseerd op de opgaven van de leden, tankcontainer-operators en verhuurbedrijven. Die lieten vorig jaar 59.700 nieuwe eenheden bouwen, 11.000 meer dan in 2017.

Het onderzoek laat onder meer zien dat de sector gedomineerd wordt door een beperkt aantal grote spelers. Zo hebben de tien grootste operators, logistieke dienstverleners, samen 60% (227.000 eenheden) in handen van de operators-vloot, en de drie grootste verhuurbedrijven 55% (150.000 stuks) van de huurvloot.

Vloeibare lading

De groei van 11% is veel hoger dan de toename van het wereldwijde containervervoer, die vorig jaar op ongeveer 2% uitkwam. Volgens Itco-president Reg Lee komt dat doordat steeds meer vloeibare lading in tankcontainers wordt vervoerd in plaats van in vaten. Ook verliezen chemietankers volgens hem terrein aan de tankcontainer. Als voorbeeld noemt hij China, waar de tankcontainer sterk in opmars is voor het binnenlands vervoer van vloeibare lading in bulk.

Lee stelt dat de tankcontainer-sector een verantwoordelijkheid heeft om milieuvervuiling door met name plastic tegen te gaan. Volgens hem moeten klanten die plastic zakken gebruiken voor het vervoer van vloeibare lading in bulk worden verplicht om de vervoerders een certificaat te vragen, waarin staat wat er na gebruik met de plastic verpakking gebeurt.