De Amerikaanse expediteur blijft daarmee naast DSV en XPO Logistics meedraaien in de top drie van grootverdieners in de mondiale logistiek. Het sterke resultaat maakt het bedrijf sinds jaren een geliefd onderwerp onder analisten voor een mogelijke overname.

Omzetgroei

Topman Jeffrey Musser van Expeditors wees bij de presentatie van de jaarcijfers over 2018 dat bij de sterke omzetgroei in de lucht- en zeevrachttransport de winstgevendheid door het bedrijf nooit uit het oog werd verloren, ofschoon er bijvoorbeeld bij de inkoop van luchtvrachtruimte vorig jaar grote kostenstijgingen waren.

Expeditors wist met uitzondering van Latijns-Amerika, waar de winst met 11% daalde ondanks een omzetgroei van 50%, in alle overige regio’s stijgende inkomsten te combineren met hogere resultaten. De thuismarkt en het noorden van Azië waren daarbij koploper.

Beste maand

Het laatste kwartaal van 2018 sloot Expeditors af met een groei in teu van 10%, terwijl het luchtvrachtaanbod met een stijging van 2% enigszins tegenviel. De beste maand was daarbij voor de verkoop van luchtvrachtruimte oktober met een volumegroei van 7%, terwijl de vraag naar zeevrachtcapaciteit in die maand met 21% toenam.

In totaal steeg de omzet van Expeditors over het vierde kwartaal met 18% naar iets onder de grens van 2 miljard euro. Daarvan kwam 799 miljoen euro (+ 45 miljoen) voor rekening van de luchtvrachtactiviteiten. De douane-expeditie was goed voor 631 miljoen euro (+ 167 miljoen) aan omzet, terwijl containervaart een bijdrage leverde van 548 miljoen euro (+ 83 miljoen).