Volgens ceo Jaakko Eskola van de aan de beurs van Helsinki genoteerde groep is dat nodig om de winstgevendheid te waarborgen en het concurrentievermogen te versterken. Hij deed die aankondiging, ‘pijnlijk maar onvermijdelijk’, bij de publicatie van de jaarcijfers over 2018. Die laten een rooskleurig beeld zien.

Wärtsilä boekte vorig jaar voor 6,3 miljard euro aan nieuwe opdrachten. Dat was 12% meer dan in 2017. De netto-omzet steeg met 5% tot 5,2 miljard euro. Daarvan bleef 577 miljoen euro als resultaat (ebitda) over, een miljoen meer dan het jaar ervoor. De cashflow verbeterde met 40 miljoen tot 470 miljoen.

Kosten reorganisatie

Wärtsilä trekt 75 miljoen euro uit voor de bekostiging van de reorganisatie, die in de loop van volgend jaar afgerond moet zijn. Volgens Eskola is het programma ingegeven door ‘handelsspanningen, geopolitieke onzekerheid en marktvolatiliteit’. In een verklaring zegt hij dat ‘in de heersende marktomgeving redelijk is gepresteerd, maar dat het van fundamenteel belang is om activiteiten voortdurend te stroomlijnen’.

Dat sluit aan op het recente verleden van het concern, dat een sterke positie heeft op de Nederlandse markt, onder meer door de overname van motorenfabriek Stork Werkspoor en scheepsschroeven-fabrikant Lips in een ver verleden. Vijf jaar geleden, eveneens in januari, werd een reorganisatie in gang gezet, waarbij duizend banen verdwenen. Ook in 2015 en 2016 werd in de kosten gesneden, waarbij een onbekend aantal banen werd geschrapt.

Geschiedenis

De geschiedenis van Wärtsilä gaat terug tot 1834 met de bouw van een zaagmolen in dorpje Tohmajärvi in Karelië, Oost-Finland. In de loop van meer dan anderhalve eeuw werden binnen en buiten Europa tientallen maritieme toeleveranciers overgenomen, waaronder veel motorenbouwers. De groep heeft vestigingen in tachtig landen en is een van de belangrijkste leveranciers van voortstuwingsinstallaties aan de maritieme sector.

Bron afbeelding: Nils Jepsen – Egen affotografering