Hij meldt dat het aanvankelijke doel om in het derde kwartaal van dit jaar terug in het zwart te komen, niet haalbaar is. Dit komt door de sterke toename van de brandstofkosten, die in de eerste twee kwartalen van het jaar sneller stegen dan verwacht. ‘Onze jaarlijkse bunkerkosten zijn nu 150 miljoen dollar hoger dan onze initiële schattingen’, aldus Yoo.

Dat de Koreaanse rederij in 2020 het tij denkt te keren, houdt verband met de levering van grote, zuinige schepen.

Financiering nodig

Yoo deed de uitspraken eerder deze week tijdens de ondertekening van een samenwerkingsovereenkomst met de Korea Ocean Business Corporation (KOBC) en de Korea Shipowners’ Association. Tijdens het evenement maakte KOBC-chef Hwang Ho-Seon er geen geheim van dat HMM financiering nodig heeft om te overleven.

KOBC en Korea Development Bank, de belangrijkste aandeelhouder van HMM, buigen zich over de ruim vier miljard dollar die de rederij nodig heeft voor de financiering van twintig nieuwe containerschepen .

Het bedrijf is nu het vlaggenschip van Zuid-Korea, nadat Hanjin Shipping enige tijd geleden failliet ging. Het bedrijf ontsnapte aan hetzelfde lot na een heronderhandeling over de diverse overeenkomsten en nadat het zich verzekerde van de steun van zijn banken. Maar zelfs nu nog voorkomen moeilijke marktomstandigheden en stijgende bunkerprijzen dat HMM winsten behaalt.

HMM rapporteerde in de eerste helft van 2018 een verlies van 380 miljoen dollar, van alle maatschappijen de slechtste prestatie.