Luchtvracht: Franse winst, Zwitserse rivaliteit

Het Franse Geodis kwam op een zevende plaats de top-10 op de IATA-lijst over het jaar 2006 binnen en de Zwitserse expediteur K+N schoof ten koste van landgenoot Panalpina door naar de derde positie.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen

Reacties

Het is toch van de zotte als je hier ‘ja’ op zegt. De stelling is duidelijk: ze eisen iets waar ze recht op hebben, niets meer maar ook niets minder. Dat heet in jargon ‘gelijke arbeidsvoorwaarden’, met andere woorden geen concurrentie op arbeidsvoorwaarden. Waarom zouden die niet gelden voor Oekraïners etc.?

Geplaatst door: Jan Koopmans op

De zoektocht naar goedkope chauffeurs gaat onverminderd door en dat daarbij bijvoorbeeld ook Oekraine in beeld komt, is niet verwonderlijk, omdat het welvaarts- en loonpeil daar sowieso lager ligt dan in Polen. Zolang echter de loonverschillen tussen West- en Oost-Europa groot blijven (en dat zal nog lang zo zijn), zullen veel Oost-Europese chauffeurs toch genoegen nemen met een mager West-Europees loon, omdat hen dit voor Oost-Europese begrippen dan toch een aantrekkelijk inkomen oplevert.

Geplaatst door: Rob Konings (OTB-TU Delft) op

Kern van de zaak blijft dat we over enige tijd een Europa hebben met een arbeidsmarkt zonder grenzen. Die markt bepaalt uiteindelijk wat er wordt verdiend. En als er meer werk is dankzij een oplevende economie, zijn er meer mensen nodig. Eventueel van buiten Europa. Da’s dan ook niet voor het eerst.

Geplaatst door: Ruud van Gerrevink op

Dit zal zeker gebeuren, maar het resultaat is van korte duur. Op langere termijn zullen de lonen conform uitbetaald worden in Nederland. Echter, ik zie het beleid veranderen van eigen vestigingen van Nederlandse bedrijven in Oost-Europa, naar eigen vestigingen van Oost-Europese bedrijven in West-Europa.

Geplaatst door: Rob Brekelmans: Edy Group-Romania op
Luchtvracht: Franse winst, Zwitserse rivaliteit | NT

Luchtvracht: Franse winst, Zwitserse rivaliteit

Het Franse Geodis kwam op een zevende plaats de top-10 op de IATA-lijst over het jaar 2006 binnen en de Zwitserse expediteur K+N schoof ten koste van landgenoot Panalpina door naar de derde positie.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen

Reacties

Het is toch van de zotte als je hier ‘ja’ op zegt. De stelling is duidelijk: ze eisen iets waar ze recht op hebben, niets meer maar ook niets minder. Dat heet in jargon ‘gelijke arbeidsvoorwaarden’, met andere woorden geen concurrentie op arbeidsvoorwaarden. Waarom zouden die niet gelden voor Oekraïners etc.?

Geplaatst door: Jan Koopmans op

De zoektocht naar goedkope chauffeurs gaat onverminderd door en dat daarbij bijvoorbeeld ook Oekraine in beeld komt, is niet verwonderlijk, omdat het welvaarts- en loonpeil daar sowieso lager ligt dan in Polen. Zolang echter de loonverschillen tussen West- en Oost-Europa groot blijven (en dat zal nog lang zo zijn), zullen veel Oost-Europese chauffeurs toch genoegen nemen met een mager West-Europees loon, omdat hen dit voor Oost-Europese begrippen dan toch een aantrekkelijk inkomen oplevert.

Geplaatst door: Rob Konings (OTB-TU Delft) op

Kern van de zaak blijft dat we over enige tijd een Europa hebben met een arbeidsmarkt zonder grenzen. Die markt bepaalt uiteindelijk wat er wordt verdiend. En als er meer werk is dankzij een oplevende economie, zijn er meer mensen nodig. Eventueel van buiten Europa. Da’s dan ook niet voor het eerst.

Geplaatst door: Ruud van Gerrevink op

Dit zal zeker gebeuren, maar het resultaat is van korte duur. Op langere termijn zullen de lonen conform uitbetaald worden in Nederland. Echter, ik zie het beleid veranderen van eigen vestigingen van Nederlandse bedrijven in Oost-Europa, naar eigen vestigingen van Oost-Europese bedrijven in West-Europa.

Geplaatst door: Rob Brekelmans: Edy Group-Romania op