Geodis, vorig jaar nog nummer 30, is de enige nieuwkomer in de top-10 van de Nederlandse IATA-exportlijst. Dat komt vooral door de overname van TNT Freightmanagement, het oude Wilson Airfreight. K+N (nu 3) en Panalpina (4) hebben van positie geruild. K+N wist dankzij een sterk jaar in de perishables beslag te leggen op die bronzen plek. De overname van TNT Freightmanagement door Geodis betekent niet dat de naam van Tante Pos geheel verdwenen is van de Nederlandse IATA-lijst. Het postbedrijf wist zich op plaats vijftien te handhaven zonder overigens te pretenderen nog luchtvrachtexpediteur te zijn. Die positie heeft TNT te danken aan een aanzienlijk pakket expresgoed dat het via Schiphol verstuurt met internationale luchtvaartmaatschappijen. Een fractie (450.000 euro) van de totale omzet is afkomstig van TNT Fashion, het enige bedrijfje dat zich binnen het TNT-concern nog expediteur mag noemen.

Een partij die duidelijk heeft geprofiteerd van de verkoop van Exel aan DHL is Two Way. De partij heeft systematisch managers van Exel overgenomen en zo naar eigen zeggen ladingpakketten bij DHL weggehaald. Dat verklaart ook de spectaculaire groei van de omzet (+ 230%) en de 29-ste plek in de rangschikking over 2006. Directeur Operations Hans Lamers van Two Way, die zelf vorig jaar met een aantal collega’s de overstap maakte van Exel, zegt dat zo ook ladingpakketten zijn verhuisd naar de nieuwe werkgever. Daarnaast heeft de nieuwe activiteit perihables in Aalsmeer, wederom bemand door oud-Exelmanagers, meer volume en omzet opgeleverd.

Volgens Lamers zal de opening van een nieuwe vestiging van Two Way in Eindhoven dit jaar, ook met oud-Exelmanagers, voor verdere groei zorgen. Lamers verwacht niet dat DHL nog meer oud-Exelklanten zal verliezen. ‘Die zijn nu wel zo’n beetje onder dak. Het zal dit jaar nog wel spannend worden of er nog voormalige DHL-klanten zullen verkassen.’

Ook Ook K+N, sterk in perishables, zag zijn omzet en tonnage vorig jaar weer stijgen. Door een verlies aan IATA-omzet bij Panalpina klom het Zwitserse bedrijf ten koste van zijn landgenoot zelfs voor het eerst naar de top-3. Directeur Guus van Leeuwen van K+N op Schiphol is vooral blij dat zijn bedrijf over een breed front is gegroeid.

‘Wij hebben het niet alleen goed gedaan in bloemen, groenten en fruit, maar ook in de general cargo.’ Grote klappers heeft K+N volgens Van Leeuwen niet gemaakt: ‘Die zijn uitgebleven. Maar het geeft wel een goed gevoel om geleidelijk te groeien. Voor dit jaar verwachten wij een gelijksoortige ontwikkeling ofschoon de export van perishables in de eerste maanden van dit jaar is achtergebleven bij de voorgaande jaren.’

John Versleijen