De vrachtafhandeling op Schiphol staat voor grote veranderingen. De grote volumes en onderlinge concurrentie tussen de grote tien mondiale expediteurs dwingen hen tot meer controle, snelheid, efficiëntie en kostenbesparingen. De afhandelaars zullen de bakens
moeten verzetten om te overleven.
Startschot voor tarievenspurt
AF-KL Cargo, Lufthansa, Delta en NCA verhogen, na eerst drastisch het mes te hebben gezet in de capaciteit, de vrachttari...
‘Luchtvrachtsector moet eigen boontjes doppen’
De Nederlandse luchtvrachtsector kijkt tevergeefs naar KLM Cargo om de haperende luchtvrachtmotor weer aan te zwengelen. ...
‘Een kuil in een lange weg omhoog’
Rob Spaans had geen slechter moment kunnen kiezen voor zijn overstap naar afhandelaar Aviapartner Cargo. Sinds hij in okt...
Het gaat slecht met de luchtvracht
In expeditieloodsen op Schiphol kun je een kanon afschieten. Leegstand, dalende vrachtvolumes en een moordend gevecht om ...
Vrachtafhandeling zet mes in lonen
De duizend werknemers van Aviapartner Cargo en Menzies World Cargo moeten tussen de 3 en 20 procent loon inleveren. Socia...
‘Agenten let op je centen’
Sjoerd van Loon (ACN) kan het niet genoeg benadrukken: 'Agenten, let op je geld'. De betalingmoraal daalt mee met het sli...
‘Geen subsidie voor afhandeling’
De recessie begint ook op Schiphol door te werken. Vrachtvolumes dalen en afhandelaars dreigen in de rode cijfers te kome...
Afhandeling Schiphol kraakt
Het vrachtvolume op Schiphol daalt veel sneller dan bij de concurrentie. Het eerste slachtoffer is inmiddels gevallen.
Vrachtafhandeling Schiphol: De prijs van peut
De airlines schreeuwen moord en brand over de kerosineprijzen, maar hoe hoog zijn ze eigenlijk en wat bepaalt de prijs? O...
Luchtvracht: Tax van de baan
Belasting op vrachttarief is te complex en te prijsgevoelig. Daarom is het zo goed als ondenkbaar dat minister Wouter Bos...